تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
3

افزایش بیماریهای کیستیک بر اثر کشتار غیر مجاز دام در استان ایلام

  • کد خبر : 2843
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
افزایش بیماریهای کیستیک بر اثر کشتار غیر مجاز دام در استان ایلام
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام؛ از شیوع بیماریهای کیستیک بر اثر کشتار غیر مجاز دام در استان ایلام خبر داد و گفت:کشتار غیر مجاز دام شیوع بیماری های کیستیک را در ایلام بین ۹ تا ۱۱ برابر استان های دیگر افزایش داده است و به چالشی برای حوزه بهداشت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛ «یونس احمدی»  در نشست خبری با اصحاب رسانه ، ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنانمان در حادثه تروریستی شیراز، اظهار داشت: استان ایلام در کنار مزیت هایی که در زمینه محصولات دامی دارد، اما متاسفانه به عنوان یکی از استان هایی که کشتار غیرمجاز دام در آن بالاست ، شناخته می شود.

وی افزود: بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام در نتیجه کشتار غیرمجاز در ایلام به نسبت سایر مناطق کشور بالاست، بطوریکه میزان بیماری های کیستیک ۹ تا ۱۱ برابر سایر استان هاست و در بیماری هایی همچون سل و بروسلوز و حتی سقط جنین و نازایی نیز تاثیر منفی مصرف دام هایی که به صورت غیرمجاز ذبح شده اند، ثابت شده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده در مقوله مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان توفیق چندانی نداشته ایم و همچنان شاهد رونق این مسئله در برخی شهرستان ها هستیم، باید پنج درصد قیمت گوشت باید در زمینه کشتار بهداشتی و نظارت شرعی هزینه شود تا شاهد این تبعات نباشیم، ولی با این وجود این موضوع در استان ایلام شایع است.

احمدی از معرفی ۶۰۰ واحد عرضه کشتار غیرمجاز دام در استان به مراجع غذایی طی سال گذشته خبر داد و یادآور شد: با وجود این تلاش ها باید با یک تصمیم مدیریتی واحد و همه جانبه و با همراهی رسانه ها خطرات مصرف دام غیرمجاز را برای مردم ایلام نهادینه کنیم.

فرصت صادرات در استان باید مد نظر گرفته شود.

تولید و صادرات ظرف یکسال اخیر در ایلام امید بخش است و در طول سال جاری ، صادرات مرغ ، گوشت و شتر مرغ را در سطح استان داشتیم
اقتصاد بخش صنعت،کشاورزی و دامپروری در سطح استان مهم است و بدلیل سنتی بودن استان ایلام ،این صنعت می تواند در معیشت مردم تأثیر گذار است.

معیشت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت ایلام با اقتصاد دام سر و کار دارد

وی افزود: اقتصاد دام یک مقوله چند وجهی است که از خوراک دام تا کشتارگاه و قطعه بندی و فروش را شامل می شود و اگر بتوانیم هر کدام از این قسمت ها را بدرستی مدیریتی کنیم، در کنار اشتغالزایی برای فعالان این حوزه اقتصاد استان نیز از نتایج آن بهره مند خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: طی یکسال اخیر فعالیت های بسیار خوبی در زمینه صادرات دام ، مرغ ، شترمرغ و حتی خوراک دام در استان آغاز شده که می تواند درآمدهای بسیار خوبی را نصیب کشاورزان و دامداران کند.

احمدی با اشاره به اینکه هشت واحد قطعه بندی مرغ هم اکنون در استان فعال است، تاکید کرد: اگر بتوانیم تعداد این واحدها را افزایش دهیم با توجه به ارزش افزوده بالا اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.

۸ مجوز صادرات دام سبک در ایلام صادر شده است

یونس احمدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: در نیمه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۶٠ نوبت سر واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های مختلف در استان انجام شده است.

وی با عنوان این مطلب که در حوزه طیور ۱٠ میلیون و ۵٠٠ جوجه ریزی در استان انجام شده است،افزود: طی شش ماهه نخست سال جاری تعداد  ۱۸ هزار و ۱۳۸ مورد آزمایش انجام شده  که از این تعداد یک هزار و ۱۳٠ مورد تشخیص بیماری و ۸ هزار و هشت مورد نیز مربوط به کنترل فراورده های خوراک است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون برای ۸ نفر مجوز صادر شده است، تصریح کرد: در این راستا ۲هزار و ۹۹۵ راس دام سبک از استان به مقصد کویت صادر شده است.

وجود سه بیمارستان دامپزشکی در ایلام

احمدی بیان داشت: هم اکنون ۱۵ درمانگاه،  سه بیمارستان دامپزشکی،  ۳۹ داروخانه و ۴ شرکت پخش توزیع واکسن و مواد بیولوژیک در استان ایلام فعال است.

وی عنوان کرد: ۸ کارخانه خوراک دام طیور و آبزیان،  ۴ مرکز قطعه بندی و بسته بندی گوشت ،مرغ و فراورده گوشتی،  یک کشتارگاه صنعتی دام و ۲ کشتارگاه صنعتی طیور در استان فعالیت دارند.

۳۳ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم فراورده خام دامی فاسد ضبط شد

مدیرکل دامپزشکی ایلام عنوان کرد: طی شش ماهه سالجاری  ۳۷ هزار و ۱۵۸ بازرسی توسط کارشناسان از واحدهای عرضه فراورده های خام دامی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: در این راستا ۳۳ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم فراورده خام دامی فاسد ضبط شده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۷۵۱ کیلوگرم فراورده معدوم شده است.

احمدی یاد آور شد : در این مدت ۲٠۴واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی که از این تعداد ۱۷ واحد پلمب شده است.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2843

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0