تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام

افزایش میانگین ۸۶ درصدی تولید و فروش محصولات پنجگانه پالایشگاه گاز ایلام در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 2685
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
افزایش میانگین ۸۶ درصدی تولید و فروش محصولات پنجگانه پالایشگاه گاز ایلام در سال ۱۴۰۰
روح اله نوریان از تحقق جهش تولید در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: در مجموع تولید و فروش محصولات پنجگانه این شرکت شامل متان، اتان، گاز مایع خام، گوگرد، میعانات گازی در طول سال گذشته به نسبت سنوات قبل افزایش چشمگیری داشته بطوریکه در طول سال گذشته شاهد افزایش بطور میانگین 86 درصدی مجموع تولیدات پنجگانه این شرکت بوده‌ایم.




به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛ روح اله نوریان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان از افزایش قابل توجه تولید محصولات جانبی این شرکت در طول سال گذشته خبر داد و افزود: این شرکت ضمن توجه به پایداری تولید، توانسته است برای دومین سال پیاپی در زمینه افزایش تولید و فروش محصولات جانبی خود، گام‌های مؤثری بردارد و نسبت به سال ۱۳۹۹ میانگین تولید و فروش محصولات پنجگانه این شرکت در سال گذشته نزدیک به ۸۶ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه تولید و فروش گاز مایع خام در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل ۲۱۶ درصد رشد داشته و این مهم در راستای تلاش های مجموعه عملیاتی این پالایشگاه محقق شده است، اظهار داشت: شرکت پالایش گاز ایلام همسو با تأمین پایدار خوراک صنایع پایین‌دستی، تلاش خود را در زمینه پایداری تولید این محصول دوچندان کرده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به افزایش ۵ درصدی تولید و فروش گوگرد و ۲۸۴ درصدی گاز اتان در سال گذشته به نسبت پارسال در این واحد صنعتی اشاره و تصریح کرد: گوگرد تولیدی این پالایشگاه با خلوص ۹۹٫۹۸ درصد از خالص‌ترین و با کیفیت‌ترین گوگردهای‌های تولیدی در سطح کشور است که عمده مصرف آن در صنایع داخلی است‌ و گاز اتان نیز به‌عنوان خوراک مصرفی در اختیار پتروشیمی ایلام قرار می‌گیرد.
نوریان از تزریق بیش از یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری در طول سال ۱۴۰۰ خبر داد و خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید و برای مصرف در واحد الفین پتروشیمی ایلام ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه سالانه ۱۳۰ هزار تن گاز اتان ، ۲۳۰ هزارتن گاز مایع خام، ۸۰ هزارتن گوگرد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در این واحد صنعتی تولید می‌شود، گفت: محصولات اتان، میعانات گازی و گاز مایع خام به‌عنوان خوراک پتروشیمی ایلام سبب اشتغالزایی هرچه بیشتر در استان شده و گاز اتان به‌عنوان یکی از تولیدات پنجگانه پالایشگاه گاز ایلام با خلوص بیش از ۹۹ درصد یکی از محصولات ارزشمند این مجموعه است.
نوریان با اشاره به اینکه قابلیت اطمینان پالایشگاه گاز ایلام در ماههای سرد سال گذشته از مرز ۹۲ درصد عبور کرده است، افزود: به‌منظور آمادگی برای فصل زمستان و افزایش قابلیت دسترسی این پالایشگاه تعمیرات اساسی سالانه طبق برنامه‌ریزی مصوب از پیش‌تعیین‌شده به‌صورت کامل انجام شده است.
وی با بیان اینکه با انجام تعمیرات پیشگیرانه و پایش‌های دقیق شاهد افزایش قابلیت اطمینان این پالایشگاه به ۹۹٫۲ درصد در فصل سرد امسال بودیم که این مهم سبب پایداری تولید و گازرسانی شده است، اظهار داشت: همچنین قابلیت اطمینان در شرکت‌های پالایشی بیانگر میزان پایداری تجهیزات ردیف‌های گازی است که خوشبختانه در این واحد صنعتی این شاخص بالاتر از هدف تعیین‌شده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به اقدام‌های انجام‌شده همسو با افزایش قابلیت اطمینان این پالایشگاه اشاره وتصریح کرد: بهره‌برداری اثر بخش، انجام تعمیرات پیشگیرانه، دوره‌ای و اساسی، تحلیل ریشه‌ای خطاها، اجرای طرح‌های اصلاحی و بازرسی مؤثر در کنار رعایت کامل اصول ایمنی از عوامل افزایش این شاخص است.
نوریان با بیان اینکه افزایش قابلیت اطمینان پالایشگاه سبب تولید پایدار، بهره‌ ور و اثربخش و کاهش خطرها، هزینه‌ها و افزایش تولید محصولات شده است، گفت: با راه‌اندازی فاز دوم این پالایشگاه ۵۰ درصد به تولیدات آن افزوده می‌شود و خوراک از ۶٫۸ به ۱۰٫۲میلیون مترمکعب می‌رسد و تولید محصولات پنج‌گانه ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
وی تاکید کرد: با تکمیل فاز۲ یک واحد تثبیت میعانات گازی به ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در روز، یک واحد شیرین سازی به ظرفیت ۳٫۴ میلیون متر مکعب در روز، یک واحد استحصال گوگرد به ظرفیت ۱۴۶ تن در روز به ظرفیت پالایشگاه اضافه می شود.
نوریان با اشاره به اینکه سبد تولیدات این واحد صنعتی متنوع است، اظهار داشت: این پالایشگاه از لحاظ تنوع و سبد محصولات تولیدی، دارای تنوع کاملی از محصولات پالایشگاهی است و علاوه بر محصول گاز طبیعی دارای محصولات با ارزشی مانند اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد می باشد و از این لحاظ، جزو معدود پالایشگاهای دارای تنوع محصولات تولیدی است که هم برای صنایع پایین دستی و هم در چرخه اقتصاد داخلی کشور و درآمدزایی، نقش تاثیرگذاری دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به دستاوردهای این شرکت در طول چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: پالایشگاه گاز ایلام افتخاراتی نظیر عنوان برتر در حوزه سلامت اداری، کسب سطح عالی در نظام ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز، انتخاب پالایشگاه گاز ایلام بعنوان دستگاه اجرایی برتر پدافند غیرعامل ، پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در حوزه سرویس های فاوا و شبکه کنترل صنعتی، انتخاب پالایشگاه ایلام بعنوان کارفرمای سلامت محور استان، کسب رتبه برتر پژوهش برتر در بین شرکتهای پالایشی کشور و کسب تندیس ۳ ستاره ششمین جایزه ملی مدیریت انرژی ، کسب رتبه اول آتش نشانان در سطح شرکت ملی گاز ایران و غیره بخشی از دستاوردهای این شرکت در طو ل دو سال گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات این واحد صنعتی با استفاده از توان همکاران شرکت موفق به راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت (SOC) شد،گفت: با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی و تشکیل ارتش‌های سایبری برای ضربه زدن به نظام و مراکز کلیدی از جمله واحدهای تولیدی همچون پالایشگاه‌ها، لزوم استقرار این سیستم‌ها الزامی می‌باشد.
نوریان با بیان این که در کشور شاهد رشد و تربیت متخصصین فراوانی در بحث امنیت شبکه‌های کامپیوتری هستیم، اظهار داشت: لزوم استفاده از تجربیات و توان شرکت‌های دانش بنیان و پیشرو در بحث امنیت برای بهینه کردن بسترها و شبکه‌های کامپیوتری و شناسایی نقاط ضعف برای جلوگیری از نفوذ و حملات سایبری ضرورت دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در ادامه به مخاطرات و تهدیدات فضای سایبری و به منظور صیانت از دارایی‌های شرکت در برابر تهدیدات سایبری احتمالی اشاره و تصریح کرد: این مرکز به عنوان یک سایت متمرکز مانیتورینگ امنیت و مدیریت شبکه به منظور مدیریت و پایش امنیت تجهیزات، شبکه‌های ارتباطی و رایانه‌ها، نقطه تماس متمرکز برای رسیدگی به مشکلات امنیتی کاربران و راهبران شبکه، جمع آوری و آنالیز ترافیک شبکه و تولید گزارشات امنیتی در سطوح مختلف، پاسخ دهی به مشکلات و رخدادهای امنیتی، مدیریت و مانیتورینگ لحظه‌ای تهدیدات و کاهش هزینه‌های مدیریت امنیت شبکه، راه‌‌اندازی شده است.
وی به مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلایندهای زیست محیطی در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای مدیریت مصرف انرژی، افزایش تولید و کاهش آلاینده های زیست محیطی و انطباق این شرکت با استاندارد ملی معیار مصرف انرژی در این پالایشگاه گازی اقدامات متعدد و موثری انجام شده است.
نوریان افزود: مجموعه این اقدامات موجب کاهش شاخص های مصرف انرژی، بخار، سوخت و الکتریسیته به ترتیب به میزان ۲۲، ۱۹، ۲۸ و ۱۷ درصد و کاهش شاخص گازهای ارسالی به فلر به میزان ۴۶ درصد نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰ گردیده است.
وی به مهمترین اقدامات انجام شده شاخص های مصرف انرژی در این پالایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: انجام ممیزی تفصیلی انرژی،نگهداشت سیستم مدیریت انرژی ایزو۵۰۰۰۱،بازرسی فنی موتور خانه های شرکت و اخذ گواهینامه ایزو ۱۶۰۰۰،انجام بازرسی معیار مصرف انرژی پالایشگاه مطابق استاندارد ۱۴۱۵۶،خریدهیتر های تابشی برای گرمایش کارگاه مرکزی و کالا و خرید الکتروموتورهای دور متغیر مورد نیاز واحد آمین بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: همچنین استفاده از گازهای فلش درام برای سوخت زباله سوزهای واحد گوگرد، استفاده‌ی حداکثری از سوخت اتان جهت مصرف بویلرهای تولید بخار،تعویض مولکولارسیو واحد نمزدایی و نصب مبدل های آلومینیومی واحد بازیافت اتان تنها بخشی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی در کنار افزایش تولید بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در این پالایشگاه انجام شده است، گفت: این مهم در سایه تلاش های واحد HSE و اقدامات پیشگیرانه و رعایت قوانین و مقررات شرکت ملی گاز ایران و مجموعه وزارت نفت بوده است.
نوریان افزود: بازرسی های منظم و مستمر کارشناسان ایمنی از واحدهای فرآیندی و غیر فرآیندی ، اجرای دقیق ثبت و صدور مجوز کار و نظارت دقیق و مستمر بر انجام آنها، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک تمامی فعالیت های پالایشگاه و انجام اقدامات اصلاحی برای کاهش آنها ، انجام آموزش های مستمر ایمنی و پیگیری اثر بخش بودن آن و پیاده سازی کلیه دستورالعمل های حوزه ایمنی ابلاغ شده از سوی شرکت ملی گاز ایران و مجموعه وزارت نفت از اقدامات شاخص برای جلوگیری از حوادث بوده است.
نوریان از کاهش ۱۸ درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه ای در این شرکت خبر داد و تصریح کرد: با ارسال خوراک پتروشیمی و جلوگیری از سوزاندان LPG و اتان، میزان انتشار گازهای گلخانه ای نسبت به سال های گذشته به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده و این مقدار در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ بیش از ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
افزایش ۵۶ درصدی میانگین تولید و فروش محصولات پنجگانه در سه ماهه اول سال جاری
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از افزایش ۵۶ درصدی میانگین تولید و فروش محصولات پنجگانه این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور تحقق نامگذاری سال جاری، توسعه اقتصاد استان، موقعیت استراتژیک، پایداری وضعیت شبکه گاز و برق و غیره تلاش شده که تولیدات و فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.
روح اله نوریان از تزریق ۴۴۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به خط سراسری و افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: در سه ماهه اول سال جاری ۳۴ هزار تن گاز اتان تولید و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰۴ درصدی را نشان می دهد.
وی از تولید ۵۹ هزار تن گاز مایع خام در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این میزان تولید و فروش نسبت به سه ماهه اول سال گذشته از افزایش ۱۰۹ درصدی برخوردار است که نشان می دهد این واحد صنعتی برنامه های مدونی برای افزایش تولیدات و فروش آنها در دستور کار قرار داده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه ۱۳ هزارو ۴۲۰ تن گوگرد در سه ماهه اول سال جاری تولید شده است، تصریح کرد: در مجموع در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۳۳۹ هزارو ۳۱۷ بشکه میعانات گازی در این واحد صنعتی تولید و در اختیار پتروشیمی ایلام قرار گرفته است.
نوریان از تزریق ۱۷ هزارو ۱۰۸ مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری و استان در ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و خاطر نشان کرد: در راستای مسئولیت های اجتماعی و جلوگیری از خاموشی برق، این واحد صنعتی هر ساله میزان قابل توجهی برق به شبکه تزریق می کند.
پرداخت بیش از ۳۵۲ میلیارد ریال ارزش افزوده به حساب امور مالیاتی ایلام
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از پرداخت ۳۵۲ میلیاردو ۹۳۰ میلیون ریال مالیات ارزش افزوده فروش محصولات بابت سال ۱۴۰۰ بصورت مستقیم و غیرمستقیم به حساب امورمالیاتی ایلام خبر داد و گفت: پرداخت اینگونه مالیات ها و ارزش افزوده صرف پروژه های عمرانی در سطح استان می شود.
نوریان با اشاره به اینکه در اجرای ماده ۱۷ قانون مالیات ارزش افزوده، این شرکت هرساله به حساب امور مالیاتی استان واریز می کند ،افزود: در سه ماهه اول سال جاری نیز ۴۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون ریال به حساب امور مالیاتی ایلام واریز شده است.
وی به افتخارات این پالایشگاه در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: کسب تنديس برنزی و تقديرنامه جايزه ي ملي انرژي، کسب رتبه نخست سلامت اداری و مبارزه با فساد در بین پالایشگاههای کشور و غیره تنها بخش از افتخارات این شرکت در سال جاری بوده است.
نوریان به اقدامات موثر انجام شده در حوزه مدیریت انرژی اشاره کرد و گفت: پالایشگاه گاز ایلام در هفتمين جايزه ملي انرژي در بخش پروژه هاي صرفه جويي برای دو پروژه ارائه شده، موفق به كسب تنديس و تقديرنامه گردید که اين ارزیابی بصورت سالیانه ازسوی سازمان مديريت صنعتي با همكاري و حمايت نهادهاي اصلي سياست گذاري و نظارت در حوزه مدیریت انرژي شامل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سازمان انرژيهاي تجديد پذير و بهره وري انرژي برق ، شركت بهينه سازي مصرف سوخت و سازمان ملي استاندارد ايران انجام مي شود.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه شركت های مختلفي براساس الگوها و شاخص های از پیش تدوين شده، مورد ارزيابي فني و سيستمي قرار مي گيرند، اظهار داشت: این شرکت در بخش پروژه هاي صرفه جويي با ۲ پروژه بازيابي جريان اتان ارسالي به فلر و جايگزيني سيستم گرمايش كوره هواي گرم با هيترهاي تابشي شركت نمود كه به ترتيب موفق به كسب تنديس برنزي تک ستاره و تقدير نامه گرديده است.
وی با اشاره به اینکه در هشتمین دوره ارزیابی سلامت اداری شرکت ملی گاز ایران این واحد صنعتی رتبه نخست سلامت اداری در بین شرکت های پالایش کشور کسب کرده است، اظهار داشت: این ارزیابی توسط امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران در ۹ شاخص و ۲۱ محور و ۵۰ سنجه انجام شده است.
نوریان با اشاره به اینکه این ارزیابی به استناد ماده ۲۵ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، وضعیت شرکت ها را در اجرای وظایف قانونی بررسی و با هم مقایسه می کند،تصریح کرد:این شاخص ها شامل آموزش، قانون گرایی، شفافیت، پاسخگویی، شایسته سالاری، انضباط اداری و مالی، الگوی مصرف و بهره وری، استقرار و توسعه سامانه های الکترونیک و فناوری و نظارت و کنترل داخلی بوده که خوشبختانه این شرکت در کلیه شاخص ها امتیاز بسیار بالایی نسبت به دیگر شرکت های پالایشی کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران هر ساله بر اساس الگوهایی، شرکتهای تابعه را مورد سنجش قرار می دهد، خاطرنشان کرد: در این دوره ارزیابی پالایشگاه گاز ایلام با امتیاز ۹۷٫۵۶ امتیاز در رتبه نخست سلامت اداری قرار گرفته و این واحد صنعتی در برنامه های کلان خود همچنان بدنبال اجرای دقیق قوانین و مقررات بوده و در جهت ارتقای هرچه بیشتر سلامت نظام اداری اهتمام ویژه ای دارد.
نوریان گفت: در راستای تحقق نامگذاري سال جاری؛ شركت پالايش گاز ايلام به دنبال اخذ مجوز پارك گوگردي بمنظور جذب سرمايه گذار و توليد فناورانه محصولات جديد و خلق ارزش افزوده، ايجاد اشتغالزايي در منطقه و كاهش خام فروشي مي باشد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از افزایش قابل توجه فروش گوگرد این مجتمع صنعتی در طول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ خبر داد وتصریح کرد: در این واحد صنعتی سالانه حدود ۸۰ هزار تن گوگرد توليد و با نرخ خلوص ۹۹٫۹۸ درصدي به بازار عرضه مي گردد.
نوریان با بیان اینکه در حال حاضر گوگرد به دو صورت كلوخه و پاستيلي در كارخانه دانه بندي پالايشگاه توليد و براساس نياز مشتريان به صورت فله يا در كيسه هاي يك تني تحويل مشتريان می شود،خاطرنشان کرد: در سال گذشته با تلاش همكاران بخش هاي مختلف شركت و با بازاريابي مناسب و جذب مشتريان جديد، ضمن افزايش توليد حدود ۵ درصدي، شاهد افزايش درآمد فروش قابل توجه گوگرد به نسبت به سال ۱۳۹۹ بوده ایم.
وی اظهار داشت: فروش محصول گوگرد در شركت به ۲ صورت از جمله عرضه در بورس و بصورت مستقيم از طريق دفتر فروش شركت انجام و در راستاي حمايت از كسب و كارهاي داخلي براساس ظرفيت قوانين رفع موانع توليد و آئين نامه هاي اجرايي آن؛ فروش به صورت اعتباري با اخذ ضمانت نامه بانكي نيز انجام مي شود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند سال اخیر را در راستای تولید نامگذاری کرده اند که این مهم، وظیفه مسئولان را دوچندان می کند، اظهار داشت: شرکت پالایش گاز ایلام به منظور تحقق نامگذاری هرسال، برنامه های قابل توجهی در دستور کار قرارداده که خوشبختانه خروجی آن تحقق خواسته های معظم له در زمینه های مختلف تولید بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه در بخش محیط زیست‌ در سال گذشته در بخشهای مختلف از جمله مدیریت پساب صنعتی وکاهش مصارف آب،پیشگیری از آلودگی خاک ،کاهش آلاینده های هوا،مدیریت پسماند و فضای سبز اقدامات موثری صورت گرفته است، گفت:در بخش هوا می توان به کاهش چشم گیر حجم فلرینگ، كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، كاهش انتشارات SO2 كاهش ميزان مصرف آب، مديريت پسماند و پساب تصفیه خانه پساب صنعتی اشاره کرد.
نوریان افزود: با توجه به ارسال پيوسته گاز مايع و اتان توليدي شركت به مجتمع پتروشيمي ايلام ضمن جهش در توليد،كاهش چشمگير آلايندگي هاي زيست محيطي و حجم فلرينگ را به دنبال داشته به نحوي كه از ابتداي سال ۱۴۰۰ شاخص گازهاي ارسالي به فلر از ۱۷ درصد به ۵ درصد كاهش يافته است.
وی اظهار داشت: همچنین در سال گذشته بالغ بر ۱۶۵ هزاركيلوگرم پسماندهاي غير خطرناك و ۶ هزارو ۷۳۹ كيلوگرم پسماندهاي خطرناك در این واحد صنعتی توليد كه از این مقدار ۱۰ هزارو ۳۷۸ كيلوگرم پسماند بازيافت و بقيه مديريت و ساماندهي شده اند و بالغ بر ۸۳ هزار متر مكعب پساب صنعتي در سال گذشته تصفیه شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: در بحث مدیریت انرژی نیز با بازیابی گازهاي فلش درام به عنوان سوخت زباله سوزهاي واحد بازیافت گوگرد به ميزان ۱۷ ميليون مترمكعب در سال صرفه جویی صورت گرفته و همچنین شاهد بهبود شاخص هاي انرژيSECبه میزان ۱۱درصد، سوخت ۲ درصد، بخار ۱۱ و الكتريسيته ۳ درصد نسبت به سال ۹۹ كاهش يافته است.
نوریان خاطرنشان کرد: در بخش آب با تشکیل کمیته مدیریت مصرف آب ضمن مدیریت صحیح آب و پیشگیری ازهدر رفت آب با راه کارهای بازچرخاني آب بیش از ۱۰هزار مترمکعب اب خروجي تصفيه خانه جهت استفاده مجدد در پالايشگاه بکار گرفته شده و نشت یابی شبکه آب آتش نشانی با استفاده از گاز هلیوم بمنظور جلوگیری از هدر رفت آب صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در سال جاری پروژه های همچون راه اندازي كمپرسورهاي OFF GAS، بازيابي گازهاي ارسالي به فلر با هدف فلرينگ صفر، پيگيري مراحل اجراي بويلر هاي بازيافت حرارتي، استفاده از شرکت های دانش بنیان ونصب و راه اندازي سيستم زباله سوز لجن هاي تصفيه خانه صنعتي، پيگيري مراحل نصب سيستم پايش آنلاين دودکش های واحد بازيافت گوگرد و احداث جايگاه نگهداري پسماند شيميايي در دست اقدام می باشند که بخشی از آنها در مراحل پایانی جهت بهره برداری می باشند که با بهره برداری از آنها این پالایشگاه قدم هاي اساسي در راستاي اجرايي نمودن استاندارد صنعت سبز بر می دارد.
نوریان افزود: این واحد صنعتی برای اطمینان از عملکرد خود در حوزه پایش و حفظ محیط زیست خروجی این پالایشگاه را به آنالایزرهای برخط تجهیز نموده که بصورت لحظه ای اطلاعات آن به محیط زیست استان جهت کنترل بیشتر ارسال می شود.
کاهش روزانه بیش از ۱۲۶هزار لیتر مصرف آب در پالایشگاه گاز ایلام
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از کاهش روزانه بیش از ۱۲۶ هزار لیتر مصرف آب در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: فرهنگ الگوی صرفه جویی مصرف آب در بین کارکنان این شرکت به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است.
روح اله نوریان با بیان اینکه آزمون خطوط آب زیر زمینی آتش نشانی این واحد صنعتی با استفاده از گاز هلیوم باعث کاهش بیش از ۱۰۰ هزار لیترآب در روز شده است، افزود: همچنین استفاده از آنتی اسکالانت در احیا بسترهای رزینی در واحد های تصفیه آب باعث صرفه جویی بیش از ۲۶ هزار لیترآب در روزگردیده است.
وی ادامه داد : برای بازچرخانی آب این پالایشگاه اقدامات موثری در دست اقدام است که در آینده نزدیک با نصب تجهیزات ، روزانه حدود ۳۰۰ هزار لیتر آب خروجی واحد تصفیه پساب به چرخه مصرف این مجموعه باز می گردد.
وی با بیان اینکه محدودیت منابع آب و افزایش تقاضا سبب شده که امروزه بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورمان با مشکل تنش و یا بحران آبی مواجه شوند، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که می تواند اثرات مشکلات ناشی از کم آبی را کاهش دهد، فرهنگ سازی در رابطه با نجات آب و اصلاح الگوی مصرف آن می باشد که این موضوع در بین کارکنان شرکت پالایش گاز ایلام نهادینه شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه این تفکر به همراه فرهنگ سازمانی در بین کارکنان باعث ایجاد بهره وری در مصرف آب شده است،تصریح کرد: این تفکر مهم و ارشمند به همراه فرهنگ سازمانی که یکی از دستاوردهای همه جانبه کارکنان برای کاهش مصرف آب با اجرای پیشنهاد ها و پروژه های متعدد به ثمر نشست که باعث کاهش قابل توجه مصرف آب در این مجموعه شده است.
نوریان گفت : این روند کاهش مصرف آب در شرکت پالایش گاز ایلام در راستای استفاده بهینه از منابع آب موجود ، کاهش مصارف آب در نواحی فرآیندی و غیر فرایندی تنها برخی از اقداماتی که در این راستا انجام شده است.
وی به اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف آب در این پالایشگاه اشاره کرد واظهار داشت: پایش مستمر آب، رفع مشکل پمپ کاندنس برگشتی، بررسی مه پاش های فن های خنک کننده،کاهش تعداد دیگ های بخار در مدار بهره برداری و کنترل مستمر خطوط لوله از لحاظ شکستگی و خوردگی از مهمترین اقدامات بوده است.
۱۴ پروژه پژوهشی در پالایشگاه گاز ایلام اجرا شده است
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه در راستای تولید پایدار، پاک، ایمن و بهره ور، این واحد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴پروژه پژوهشی اجرا شده است، گفت: از این تعداد ۶ پروژه پژوهشی خاتمه یافته و ۸ پروژه پژوهشی در حال اجرا می باشد.
روح اله نوریان افزود: پژوهش و تحقیق یکی از ارکان اساسی رشد جوامع است و یک جامعه رو به توسعه نیازمند نهاد هایی است که فرهنگ پژوهش را در راستای توسعه پایدار به جریان انداخته و از نتایج این پژوهش ها؛ یافته ها و نظریات ارزشمند را در جهت نیل به اهداف ملی بهره برداری کند.
وی از تخصیص اعتبار این شرکت برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با حوزه گاز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و اظهار داشت: این شرکت بستری مناسب برای همکاری فناورانه بین صنعت و دانشگاه برای رفع نیازهای مساله محور از طریق حمایت از این پایان نامه هارا فراهم کرده و تاکنون ۱۹۱ پایان نامه مقاطع تحصیلات تکمیلی را مورد حمایت خود قرار داده است که از این تعداد ۱۴۶ مورد خاتمه یافته و ۴۵ مورد در حال انجام می باشند.
نوریان تصریح کرد: واحد پژوهش این شرکت در سال جدید که توسط مقام معظم رهبری به نام تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و بومی سازی اقلام وارداتی شرکت؛ برنامه هایی را در راستای حمایت از آنها و استفاده از توان علمی متخصصان داخلی در دست اقدام داشته و در نظر دارد به صورت عملی اقدامات موثری را در زمینه نوآوری و فناوری انجام دهد که نتایج و خروجی آن در صنعت گاز قابل بهره برداری باشد.
بیش از ۷۰ درصد کالاهای خریداری شده پالایشگاه گاز ایلام از تولیدات داخلی است
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تامین ۷۰ درصدی کالاهای مورد نیاز این پالایشگاه از تولید کنندگان داخلی خبر داد و گفت: خوشبختانه ۷۰ درصد از کالاهای خریداری شده سال جاری از تولید کنندگان داخلی تامین شده است.
نوریان با بیان اینکه در راستای تحقق نامگذاری سال جاری و کمک به تولید کنندگان داخلی، این شرکت خرید کالای مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین نموده است، افزود: این امر علاوه بر حمایت از تولید داخلی، صرفه جویی قابل توجه ارزی برای کشور به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری(مد) و در راستای رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری و با همکاری واحدهای مختلف شرکت، مقرر گردید تامین و تولید کالای مورد نیاز این پالایشگاه از طریق شرکت‌های داخلی انجام پذیرد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: در راستای حمایت از شركت های دانش بنیان و تولیدكنندگان داخلی كه توانایی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را دارند، كمیته خودكفایی نسبت به بررسی توانایی های این شركت ها اقدام و در راستای تامین نیازها، نسبت به درخواست و خرید كالا از آنها اقدام نموده است.
نوریان به كیفیت كالاهای داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: توانایی ساخت تجهیزات توسط شركت های دانش بنیان و تولیدكنندگان داخلی بوسیله مهندسان و متخصصان پالایشگاه گاز ایلام بررسی و پس از تائید نسبت به اعلام سفارش و خرید اقدام می شود.
وی با اشاره به اینکه تامین اقلام مورد نیاز این پالایشگاه در كمترین زمان ممكن، با شناسایی تولیدكنندگان معتبر داخلی با اهتمام به بومی سازی اقلام خارجی، از اقدامات شاخص تداركات كالا است،گفت: اولویت خرید کالای مورد نیاز این واحد صنعتی تولید کنندگان داخلی است و مدیران شرکت بر این موضوع تاکید ویژه ای دارند.
نوریان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزارو ۱۷۲ قلم کالا وارد این شرکت شده افزود اقلام خریداری شده پس از بازرسي و تائيد توسط كارشناسان بازرسي فني و واحدهاي متقاضي، اقلام وارد انبار شده اند، ایشان اضافه کرد: تامین به موقع کالا و تجهیزات با قیمت مناسب به منظور پایداری تولید همچنین نگهداری اقلام خریداری شده با روشهای نوین انبارداری در انبارهای این شرکت به منظور تامین قطعات یدکی از وظایف امور کالای این شرکت است که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده تاکنون هیچگونه مشکلی در فرایند تولید بدلیل بدلیل عدم تامین تجهیزات رخ نداده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از شناسایی ۱۲۵ شرکت تولید کننده توانمند داخلی خبر داد و افزود: تاکنون مبالغ چشمگیری کالا از شرکت های دانش بنیان خریداری شده است.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2685

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0