تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
6

توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی در آلودگی هوا

  • کد خبر : 2514
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی در آلودگی هوا
دکتر جمیل صادقی فر گفت: با توجه به اعلام وقوع گرد و غبار از سوی اداره کل هواشناسی و محیط زیست استان و بالا رفتن میزان ذرات کوچکتر از ۲/۵ میکرون در استان ایلام، هم استانی‌های گرامی به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا رعایت نمایند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان گفت:با توجه به اعلام وقوع گرد و غبار از سوی اداره کل هواشناسی و محیط زیست استان و بالا رفتن میزان ذرات کوچکتر از ۲/۵ میکرون در استان ایلام، هم استانی‌های گرامی به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی زیر را تا پایان شرایط آلودگی هوا رعایت نمایند:

در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب
و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار ، در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند.

حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، صورت نگیرد چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن می باشد.

تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه ها را بالا نگهدارید.

درصورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا‌، ماسک n95یا ماسک (ffp2،ffp3 به همراه ماسک های سه لایه) می باشد.

کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی های فوق استفاده کنند.

حتی الامکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید.

مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید.

تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنید.

نظافت سطوح مختلف را در منزل و محیط کار به خوبی انجام دهید.

مواد غذایی را به صورت روباز قرار ندهید و ظروف نیز به صورت پوشانده یا وارونه قرار گیرند.

فروشندگان‌مواد غذایی فله ای، روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند. زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی نیز توسط فروشندگان، لازم است مورد توجه قرار گیرد.

در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

حتی الامکان در روزهای با آلودگی هوا از گردش در طبیعت خودداری نمایید.

در هنگام رانندگی در شرایط آلودگی ناشی از گردوغبار، سرعت را کاهش دهید که با توجه به محدود شدن میدان دید، منجر به حوادث رانندگی نگردد.

از طریق صدا و سیمای مرکز استان و اطلاعیه های اداره کل محیط زیست وضعیت آلودگی هوا را پیگیری کنید و تا برگشتن به شرایط عادی، توصیه های بهداشتی را رعایت نمایید.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0