تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4
مدیرکل استاندارد ایلام:

حقوق مصرف یکی از مهمترین حقوق عمومی است که دایره ی شمول آن بسیار گسترده است و تمامی افراد و آحاد یک جامعه باید از این حقوق بهره مند گردند.

  • کد خبر : 1020
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
حقوق مصرف یکی از مهمترین حقوق عمومی است که دایره ی شمول آن بسیار گسترده است و تمامی افراد و آحاد یک جامعه باید از این حقوق بهره مند گردند.
همتی:رعایت حقوق مصرف کننده در تولید انواع کالا و ارائه خدمات مناسب پس از فروش برای برخی از انواع کالاها، عامل مهم و محرک ترویج مصرف کالای ایرانی از سوی مردم است که با رعایت استانداردها می توان گام های بلندی در این عرصه برداشت.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام، مهناز همتی مدیرکل استاندارد ایلام گفت: ضرورت بحث حمایت از حقوق مصرف کننده در ایران مشهود است و همه ما در قامت مصرف کننده هر روز با مشکلاتی مانند عدم وجوداستاندارد، دردسرهای مربوط به عدم وجود گارانتی، مشکلات مربوط به عدم آگاهی از نحوه استفاده وسایل برقی و … رو به رو هستیم.
همتی عنوان کرد: اگر از مصرف کنندگان در برابر تولیدکنندگان حمایت جامعی به عمل نیاید، آنها در معرض خطر قرار می گیرند چراکه در حال حاضر کالاهای پیچیده ای وارد بازار شده اند که استفاده از آنها یا احتیاج به تخصص خاص دارد یا این که مستلزم رعایت دستورات و راهنمایی هایی است که عرضه کننده باید در اختیار مصرف کننده قرار دهد و از طرف دیگر، بسیاری از کالاهایی که درداخل و خارج تهیه و به بازار عرضه می شوند، از نظر ایمنی و کیفی استاندارد نبوده و نه تنها موجب خسارت مالی می شوند که در پاره ای موارد خسارت جانی نیز برای مصرف کنندگان به بار می آورند.
وی در ادامه اظهار داشت: رعایت حقوق مصرف کننده در تولید انواع کالا و ارائه خدمات مناسب پس از فروش برای برخی از انواع کالاها، عامل مهم و محرک ترویج مصرف کالای ایرانی از سوی مردم است که با رعایت استانداردها می توان گام های بلندی در این عرصه برداشت.
مهناز همتی با اشاره به نظریه جهانی شدن اقتصاد و تنوع کالا یادآور شد: خطر ناشی از مصرف کالای نامرغوب و نا آشنا هم وجود دارد و در این میان چون مصرف کننده از کیفیت کالا، مواد زیان آور موجود در آن و از قیمت واقعی آن مطلع نیست، امکان بروز آسیب به سلامتی افراد و اقتصادکشور وجود دارد.
مهناز همتی گفت: بی تردید مسئولان با در نظر گرفتن حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی، تدبیرهای لازم را برای جلوگیری از چنین رخ دادهایی اندیشیده اند که یکی از آنها، وضع قانون های مناسب است تا به نظام تولید، توزیع و مصرف سامان داده شود.
وی در ادامه بیان داشت: دولت به عنوان بزرگ ترین حامی مصرف کنندگان برای جلوگیری از نابسامانی ها و مشکلات اقتصادی به تشکیل سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده مبادرت ورزید و همچنین سازمان ملی استاندارد نیز در راستای تحقق حمایت از حقوق مردم و مصرف کنندگان و حفظ سلامت و ایمنی جامعه گام های استواری برداشته است.
مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به اینکه در زنجیره تولید، تمامی تولیدکنندگان به نوعی مصرف کننده هم هستند افزود: حمایتی که از مصرف کننده انجام شود، در حقیقت حمایت از تولیدکننده است.
مهناز همتی در پایان به شهروندان توصیه ‌کرد: به منظور حفظ سلامت و ایمنی جامعه، از مصرف هرگونه کالای فاقد استاندارد خودداری کرده و در هنگام خرید به نشان استاندارد و کد ۱۰ رقمی درج شده در ذیل علامت استاندارد توجه کنند و با ارسال کد ۱۰ رقمی به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1020

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0