تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
9
مرگ زودرس ایلامی ها سوغات گرد و خاک؛

ریزگردها قاتلان خاموش

  • کد خبر : 2524
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
ریزگردها قاتلان خاموش
این بحران باعث تضعیف سیستم ریوی شهروندان شده و بروز انواع حساسیت‌های تنفسی و بیماری‌های آلرژی‌زا را برای آنها به دنبال داشته است؛ عطسه، سرفه، سردرد و سرخی چشم از جمله علائم شهروندان بعد از بروز پدیده گرد و خاک بوده است.

بروز پدیده گرد و خاک درایلام از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و اوایل از آن به عنوان «مهمان ناخوانده» یاد می‌شد ولی اکنون که این پدیده پا به سن ۲۰ سالگی گذاشته به پدیده‌ای غالب تبدیل شده است.
هرچند مسئولان محیط زیست کشور توپ ۷۰ درصد تقصیر را در زمین عراق انداختند ولی برای ۳۰ درصد باقیمانده نیز اقدامات مختلفی را آغاز کردند و مجلس نیز اعتباراتی را به عنوان بودجه مهار ریزگردها مصوب کرد؛.
توقف طرح‌های انتقال آب و سدسازی‌های بی رویه یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با بحران گرد و خاک در ایلام واستانهای همجوارعنوان شد و فعالان محیط زیستی بسیاری نیز نسبت به مالچ پاشی نفتی که باعث از بین رفتن گیاهان موجود در ماسه زارها و همچنین نابودی تنوع زیستی شده بود، اعتراض کردند.
به تدریج غلظت گرد و غبار افزایش پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی از خوزستان وایلام به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان نام برد؛ برخی سال‌ها مراجعه بیش از ۲۰ هزار بیمار به علت تنگی نفس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سیستم آماری علوم پزشکی به ثبت رسید.
در تازه‌ترین اخبار نیز «عباس شاهسونی» رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آمار ۷۰۳ نفری مرگ زودرس منتسب به ذرات معلق ۲.۵ میکرون درخوزستان را اعلام کرده و خبر داده که ۱۷ درصد مرگ‌های قلبی، ۱۹ درصد سکته‌های مغزی و ۱۷ درصد سرطان‌های ریه مربوط به ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون بوده است.
قطعاً این بحران باعث تضعیف سیستم ریوی شهروندان شده و بروز انواع حساسیت‌های تنفسی و بیماری‌های آلرژی‌زا را برای آنها به دنبال داشته است؛ عطسه، سرفه، سردرد و سرخی چشم از جمله علائم شهروندان بعد از بروز پدیده گرد و خاک بوده است.
از ابتدای بروز این بحران تعطیلی ادارات، مدارس (حتی باعث کاهش روزهای سال تحصیلی دانش آموزان می‌شد) و از حرکت ایستادن چرخ اقتصاد ملی در این استانها صورت گرفته است و ۲۳ بهمن سال ۹۵ بروز پدیده گرد و خاک شدید به قطع برق، آب و حتی تلفن منتهی شد؛ مسئولان ملی برای حل این بحران به دنبال چاره اندیشی بودند و در رأس آنها مقام معظم رهبری خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به مردم خوزستان وایلام شد.
این گزارش حاکیست بروز پدیده گرد و غبار باعث تصادفات رانندگی، بیماری شهروندان، آسیب اقتصادی و معیشتی به کارفرمایان و کارگران و مهاجرت مردم به ویژه نخبگان در حوزه‌های مختلف شده است.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2524

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0