تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
9
همزمان با روز بزرگداشت سعدی؛

محفل ادبی خوانش آثارسعدی در ايلام برگزار شد

  • کد خبر : 1035
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۳۸
محفل ادبی خوانش آثارسعدی در ايلام برگزار شد
محفل ادبی خوانش آثار سعدی همراه با شعرخوانی شاعران برجسته استان ايلام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ايلام، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، محفل ادبی خوانش آثار این شاعر بزرگ با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛ حبیب الله بخشوده، شاعر و نویسنده؛ حسن افشار، نویسنده و پژوهشگر؛ السا افشار؛ شاعر نونهال و علی خان حاتمی از فعالان رسانه ای، در اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام برگزار شد.
حبیب الله بخشوده، شاعر و نویسنده ایلامی در زمینه ویژگیهای شعری و شخصیتی سعدی، گفت: سعدی در اوج قله ادب فارسی قرار دارد و بنا به اهمیتی که وی دارد تاکنون شرح های فراوانی بر آثارش نگاشته شده است و از مکتب خانه ها و مدارس قدیمی تا دانشگاههای مدرن و امروزی از وی سخن گفته اند.
وی افزود: دلیل ماندگاری سعدی در گسترده بلند تاریخ، جاذبه های سخن وی و محتوای شعری اش است که خود ناشی از دلایل و عوامل مختلفی مانند پیشینه و تربیت خانوادگی، تحصیل در دانشگاه بزرگ نظامیه، روحیه جهانگردی و شناخت عمیق از فرهنگ های دیگر می باشد.
بخشوده اظهار داشت: فرازمانی بودن اندیشه های سعدی در قالب نظم و نثر، ابعاد مختلف شخصیتی، دریافت بازخورد و تاثیر آثارش بر ملتهای دیگر به علت عمر طولانی و همچنین پیامهای پرمحتوای کوتاهی که تاثیرگذاری بالایی دارند، از جمله دیگر عوامل ماندگاری نام و تفکر این شاعر بزرگ می باشد.
این شاعر و نویسنده ایلامی ادامه داد: عواملی مانند پیامهای جهانشمول آثار سعدی، واقعگرایی و عملگرایی، استفاده از قالب های زبانی و شعری خاص مانند بیان طنزآمیز و همچنین شیرینی نهفته در کلام اش، باعث جلب توجه جهانیان و ملتهای دیگر به وی شده است و ترجمه های گوناگون از آثارش و تاثیر پذیری طیف گسترده ای از شاعران و نویسندگان بزرگ دنیا از کلام و اندیشه وی، گویای این موضوع است.
در ادامه این برنامه حسن افشار، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه ضمن خوانش دو غزل از سعدی به اهمیت اندیشه های وی برای انسان امروزی اشاره نمود.
السا افشار، شاعره خردسال که به خوانش چند رباعی از سعدی شیرازی و غزلی از دیوان حافظ پرداخت از مهمانان خاص این محفل بود که بنا بر رویه حاکم بر برنامه های محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان جهت مشارکت کودکان و نوجوانان، حضور یافته بود.

لازم به ذکر است در حاشیه این محفل ادبی، با حفظ پروتکل های بهداشتی و رعایت دستورالعمل ها، جلسه شرح و بررسی چند شعر از آثار سعدی با حضور مهمانان و حاضران در برنامه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1035

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0