تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
10
به مناسبت هفته صرفه‌جویی صورت گرفت:

نشست خبری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام با خبرنگاران رسانه های جمعی

  • کد خبر : 1545
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
نشست خبری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام با خبرنگاران رسانه های جمعی
در پنجمین  روز از هفته صرفه جويي در مصرف آب و برق نشست خبري مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان ایلام با اصحاب رسانه در محل سالن جلسات اين شركت برگزار گرديد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام؛ دکتر تیموری در این نشست ابتدا ضمن تبریک به مناسبت حماسه ۲۸ خرداد ماه و حضور چشمگیر ملت ایران پای صندوق های رای و پایبند بودن مردم به آرمان های انقلاب و تجدید بیعت با حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار فقید استان مرحومان حاج پژمان مهدوی فر و حاج سامی شهبازی و خدمات ارزنده این عزیزان در حوزه خبر و اطلاع رسانی، گزارشی از وضعیت چالش ها و فعالیت های شرکت آب و فاضلاب استان ارایه نمود.

مدیرعامل آبفای استان در خصوص چالشهای پیشروی شرکت گفت: سال ۱۴۰۰ در کشور به دلیل کاهش نزولات آسمانی یک وضعیت خاص پدیدار گشته که این مهم در استان به دلیل توپوگرافی استان، وضعیت خاص تری ایجاد کرده است چراکه نسبت به سنوات گذشته شاهد کاهش ۴۵درصدی نزولات آسمانی بودیم .

وی با بیان اینکه خشکسالی امسال در تاریخ ۵۰ ساله ایران بی سابقه بوده است و باعث ایجاد چالشهای بسیاری برای صنعت آب و برق استان شده است، افزود: تاثیر این خشکسالی بر منابع آبی زیرزمینی باعث شده ۵۰ تا ۶۰ درصد سطح آب های زیرزمینی کاهش یابد .

دکتر تیموری اضافه کرد: چالش دومی که با آن روبرو شدیم گرمای زودرسی بود که هر ساله از اوایل تیرماه شروع می شد که امسال از اواسط فروردین با این چالش مواجه شدیم.

وی در خصوص سومین و چهارمین چالش شرکت، به نوسانات و قطعی برق در کل کشور و استان به دلیل کاهش توانایی نیروگاه های برق آبی در تولید برق اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: وجود ۸۰ هزار کولر آبی در شهر ایلام با سرانه مصرف هر کولر ۲۵۰ لیتر در شبانه روز و افزایش چشمگیر مصرف آب ناشی از بیماری کرونا، از اساسی ترین عوامل موثر بر کمبود آب بوده است .

مدیرعامل آبفای استان در خصوص مصارف بالای آب در جهت نگهداری از فضاهای سبز تصریح کرد:  بیش از ۱۵۰ هکتار فضای سبز در ایلام با سرانه ۳۰۰ لیتر بر ثانیه که ۲۲۰ لیتر آن از آب شرب شهر ایلام تامین می گردد خود بار مضاعفی بر شرکت وارد کرده است.

دکتر تیموری در خصوص ارایه خدمات به جامعه روستایی استان گفت: جامعه روستایی استان ۳ برابر و جامعه شهری ۲ برابر استانداردهای موجود آب مصرف می کنند که در کنار الگوی اشتباه مصرف آب شرب در راستای آبیاری خانه باغ ها، شستشوی خیابان ها و کوچه ها، تامین آب دام و طیور توسط دامداران و هزینه بالای تولید آب در ایلام به عنوان گرانترین آب در کشور، ارایه خدمات به شهروندان را با مشکلات جدی مواجه نموده هرچند که تمام تلاش مجموعه همکاران کاهش دغدغه شهروندان در دسترسی به آب سالم و بهداشتی است .

مدیرعامل آبفای استان در خصوص طرح های عمرانی اجرا شده در راستای کاهش تعداد روستاهای با آبرسانی سیار توسط شرکت اظهار داشت: طی چند سال گذشته بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای کار جهادی برای آبرسانی به ۲۴۰ روستای استان جذب و سرمایه گذاری شده است و هم اکنون از ۲۱۵ روستایی که با تانکر آبرسانی می شدند به ۱۸ روستا رسیده ایم و امیدوارم طی دو سال آینده به عنوان اولین استان در کشور باشیم که هیچ روستایی با آبرسانی سیار نداشته باشیم.

وی خاطر نشان ساخت: شرکت آبفا ایلام سال گذشته در راستای خدمات رسانی به مشترکین برنامه هایی مهمی از جمله بهسازی۳۷ دهنه چشمه،  رفع ۲هزار و ۴٠٠ مورد شکستگی در شبکه توزیع  در نقاط شهری و روستایی،  احداث ده باب مخزن آبی با حجم ۵۰۰۰ مترمکعب،  تعویض ۶ هزار کنتور خراب،  اصلاح و توسعه ۷۴ کیلومتر شبکه آب و…. در دستور کار قرار داده است همچنیندر خصوص تعمیر و احداث خط انتقال چشمه  گل گل از هدر رفت حدود ۱۲۰ لیتر آب جلوگیری به عمل آمد.
مشکل ۲۰ ساله  کمبود آب شهر ایلام رفع می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام  با اشاره  به اجرایی پروژه انتقال آب از سد چم گردلان گفت: در حوزه افزایش برداشت از سد به شهر ایلام به عنوان دانش، تخصص و توان بومی برای اولین بار طرح تخصیص اعتبار و اخذ موافقت نامه کمتر از یکماه به طول انجامید که در نوع خود در کل کشور کاملا بی سابقه است چراکه اعتبارنامه و اخذ موافقنامه کمتر از یکماه به طول انجامید و هم اکنون ۱۵۰ لیتر در ثانیه سرانه آب شهر ایلام اضافه گردیده که با اجرایی شدن کامل این پروژه، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه ظرف چند ماه آینده به ورودی شبکه آب شهر ایلام افزوده خواهد شد که با پایان یافتن اقدامات فنی شاهد بالا رفتن توان انتقال و توزیع آب از سد به شهر و ان شاالله مشکل کمبود آب شهر ایلام مرتفع می گردد.
وی در خصوص شهرستان های پرتنش استان به شهرستان ملکشاهی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت :برای آبرسانی به این شهرستان هم اکنون پروژه آبرسانی از سد ایلام در حال اجرا می باشد که امیدوارم تا پایان تیرماه لاین اضطراری این پروژه به بهره برداری برسد؛  لازم به ذکر است از سال ۹۲ تا ۱۳۹۸ کل اعتبارات تخصیصی پروژه ۲۸ میلیارد تومان بوده که در سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای تکمیل آن به ۱۰۰ میلیارد دیگر نیازمندیم .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی، گفت: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول بزرگی در تامین آب این شهر ایجاد می‌کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مشکلی در خصوص تامین آب این شهر و روستا‌های اطراف وجود نخواهد داشت.

وی در پایان به بحث شاخص کیفی آب اشاره کرد و اظهار داشت: داشگاه علوم پزشکی استان به عنوان ناظر و کنترل کننده کیفیت آب به صورت روزانه این مهم را پایش می نماید و اطمینان می دهم که ایلام یکی از استان های سرآمد در بحث کیفیت آب است چراکه شاخص کلرسنجی با ضریب ۹۵ درصد و شاخص میکروبی هم با ضریب ۹۹ درصد بالاتر از استانداردهای کشوری است .

در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ نیز انجام و مدیر عامل به سئولات خبرنگاران پاسخ گفتند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1545

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0