تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4

نقش روزنامه نگاران در ترویج فرهنگ شهروندی

  • کد خبر : 2400
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
نقش روزنامه نگاران در ترویج فرهنگ شهروندی
نقش روزنامه نگاران در فرهنگ شهروندی نقشی فرهنگی و اجتماعی و مدنی است که با رعایت اصول کلی حاکم بر رسانه ها به عنوان دیده بانان جامعه بدون جهت گیری های خاص و با صداقت کامل برای بهتر شدن زندگی مردمی قلم زنی‌ می کنند.

از آن جا که زیست شهری خواه ناخواه در بر گیرنده ی نوسان ها و اتفاق های زیادی می باشد و از سویی مردم نیز می بایست با آگاهی کامل بتوانند برای برطرف کردن اتفاق هایی که مغایر با فرهنگ شهروندی هستند کوشش نمایند لذا مقدمه ی این اقدام، قبل از هر چیز دیگر متوجه اهل رسانه و به ویژه روزنامه نگاران فهیم و آشنا با قوانین و حقوق شهروندی است که با اطلاع رسانی و تبیین به موقع نوسانات و جریان های مغایر با حقوق شهروندی نهایت تلاش خود را به کار گیرند. از این رو روزنامه نگاران حرفه ای سعی می کنند که در حوزه ی مورد نظر خود با افراد فرهیخته و صاحب نظر گفتگو کنند و از ایده ها و نظر آنان مطلع شوند تا بتوانند سازمان های متولی در آن حوزه را بیشتر متوجه امر نمایند. یک روز نامه نگار شهروند مدار همواره کوشش می کند که به خوبی حوادث شهروندی را نظارت و بازسازی و منعکس نماید به طوری که هم از پدید آمدن التهاب اجتماعي جلوگیری کند و هم راه حلی برای پیش برد کار در آن حوزه پیشنهاد نماید.
تفاوت روایتگری های عادی شهروندان با روایت یک روزنامه نگار در این است که مردم در مورد یک موضوع شهروندی متناسب با فرآیند و نظر خودشان تولید محتوا می کنند و رویدادها را هر طور که بخواهند نقل می‌کنند اما یک روزنامه نگار حرفه ای ابتدا آن رویداد را بررسی می‌کند و سپس بازسازی می نماید و در نهایت با پخته کردن الفاظ پیام در آن نسبت به چاپ اقدام می کند. پس نقش روزنامه نگاران در فرهنگ شهروندی نقشی فرهنگی و اجتماعی و مدنی است که با رعایت اصول کلی حاکم بر رسانه ها به عنوان دیده بانان جامعه بدون جهت گیری های خاص و با صداقت کامل برای بهتر شدن زندگی مردمی قلم زنی‌ می کنند.
هر چند این روز ها دست مردم در فرآیند تولید و توزیع اخبار شهر بازتر است به طوری که اگر اتفاقی در گوشه ای از شهر یا یکی از ادارات دولتی بیفتد مردم منتظر دوربین های تلویزیون نمی مانند و حتی قبل از روزنامه نگاران و خبرنگاران محلی با استفاده از گوشی همراه خود نسبت به ثبت خبر اقدام می کنند اما این اقدام تا اندازه ای با قوانین رسانه ها تناسب ندارد زیرا رعایت عناصر خبر و تطبیق عناصر آن با محتوای رویداد و شرایط حاکم بر آن را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.
از سویی دیگر نقش روزنامه نگاران شهروندی می تواند نقشی بیانی و نظارتی و تحلیلی باشد.
زیرا در جای خود موجب تغییرات آنی و انعکاس مدیران شهری شده اند که این امر بدون شک اقدام مناسبی در حمایت از حقوق شهروندی مردم است.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2400

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0