تاریخ : پنج شنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳ 25 جماد ثاني 1446 Thursday, 26 December , 2024
16

نقش رسانه در بحران کرونا

  • کد خبر : 762
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
نقش رسانه در بحران کرونا
رسانه باید اطلاعات مناسب، به روز و قابل فهم عمومی متناسب با رفتارهای جدید کروناویروس را در اختیار عموم قرار دهد.

در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شروع شد و سازمان‌ جهانی بهداشت در مارس ۲۰۲۰ دنیاگیری اعلام کرد. اولین مورد در ایران در اواخر بهمن ۱۳۹۸ شناسایی شد. تاکنون صدها هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا و دهها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. پیچیدگی و جهش های پی در پی بیماری، فرضیات اثبات شده را یکی پس از دیگری نقض می نماید. بسیاری از اقشار جامعه علیرغم علم به بحران کووید، آن را باور ندارند و حتی به مسائل سیاسی لینک می نمایند. علیرغم تلاش زیاد رسانه در طول یکسال گذشته در خصوص آگهی بخشی اجتماعی، همچنان خلا زیادی بواسطه رفتار پیچیده کروناویروس وجود دارد و باید به دیگر اشکال ممکن برای تغییر نگرش اقشار خاصی از جامعه که اعتقادی به ملاحظات بهداشتی و کمک به سلامت عمومی ندارند تلاش کرد. با الهام از آهنگ آنفلوآنزا، بعید است کرونا که پیچیدگی‌هایش به مراتب از آنفلوآنزا بیشتر است به زودی از جامعه رخت ببندد. به تدریج باید سازگاری با کروناویروس اتفاق بیفتد و همچنان تأکید بر رعایت پروتکل ها باشد. الگوی مراقبت و واکسیناسیون آنفلوآنزا تا حدود زیادی به کروناویروس قابل تعمیم است. در مقطع کنونی ۵درصد جمعیت دنیا به واکسن آنفلوآنزا دسترسی دارند و این وضعیت برای کروناویروس به مراتب سخت تر است.
لذا همچنان بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به عنوان تنها راهکار مهم تا زمانیکه ایمن سازی عمومی اتفاق بیفتد، تأکید می شود. کلام آخر اینکه رسانه باید اطلاعات مناسب، به روز و قابل فهم عمومی متناسب با رفتارهای جدید کروناویروس را در اختیار عموم قرار دهد.

حمداله رضایی کارشناس ارشد مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت ایوان

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=762

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0