تاریخ : یکشنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۱ 7 ربيع أول 1444 Sunday, 2 October , 2022
2

نقش رسانه در بحران کرونا

  • کد خبر : 762
  • 28 اسفند 1399 - 21:39
نقش رسانه در بحران کرونا
رسانه باید اطلاعات مناسب، به روز و قابل فهم عمومی متناسب با رفتارهای جدید کروناویروس را در اختیار عموم قرار دهد.

در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شروع شد و سازمان‌ جهانی بهداشت در مارس ۲۰۲۰ دنیاگیری اعلام کرد. اولین مورد در ایران در اواخر بهمن ۱۳۹۸ شناسایی شد. تاکنون صدها هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا و دهها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. پیچیدگی و جهش های پی در پی بیماری، فرضیات اثبات شده را یکی پس از دیگری نقض می نماید. بسیاری از اقشار جامعه علیرغم علم به بحران کووید، آن را باور ندارند و حتی به مسائل سیاسی لینک می نمایند. علیرغم تلاش زیاد رسانه در طول یکسال گذشته در خصوص آگهی بخشی اجتماعی، همچنان خلا زیادی بواسطه رفتار پیچیده کروناویروس وجود دارد و باید به دیگر اشکال ممکن برای تغییر نگرش اقشار خاصی از جامعه که اعتقادی به ملاحظات بهداشتی و کمک به سلامت عمومی ندارند تلاش کرد. با الهام از آهنگ آنفلوآنزا، بعید است کرونا که پیچیدگی‌هایش به مراتب از آنفلوآنزا بیشتر است به زودی از جامعه رخت ببندد. به تدریج باید سازگاری با کروناویروس اتفاق بیفتد و همچنان تأکید بر رعایت پروتکل ها باشد. الگوی مراقبت و واکسیناسیون آنفلوآنزا تا حدود زیادی به کروناویروس قابل تعمیم است. در مقطع کنونی ۵درصد جمعیت دنیا به واکسن آنفلوآنزا دسترسی دارند و این وضعیت برای کروناویروس به مراتب سخت تر است.
لذا همچنان بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به عنوان تنها راهکار مهم تا زمانیکه ایمن سازی عمومی اتفاق بیفتد، تأکید می شود. کلام آخر اینکه رسانه باید اطلاعات مناسب، به روز و قابل فهم عمومی متناسب با رفتارهای جدید کروناویروس را در اختیار عموم قرار دهد.

حمداله رضایی کارشناس ارشد مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت ایوان

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=762

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.