تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه ایلام: 

رویکرد فرهنگی به اربعین مورد توجه قرار گیرد/ فرصت اربعین حسینی برای توسعه استان ایلام نعمتی بزرگ است

  • کد خبر : 2696
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
رویکرد فرهنگی به اربعین مورد توجه قرار گیرد/ فرصت اربعین حسینی برای توسعه استان ایلام نعمتی بزرگ است
حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه مدیران و مسئولان باید تمام توان را به کار گیرند در راستای توسعه زیرساخت ها در شهرستان های استان تلاش کنند، گفت: تمام توان و ظرفیت ها برای ایفای نقش فرهنگی در میزبانی از زوار اربعین به کار گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۲۳ تیر) در نشست ستاد ویژه اربعین حسینی استان ایلام، اظهار کرد: پیاده روی اربعین حسینی و استقبال گسترده مردم برای تردد از مرز مهران، توفیقی است که در خدمت زوار اربعین حسینی باشیم که یک نعمت است.

حجت الاسلام « الله نور کریمی تبار» گفت: وضعیت خروجی زائر  در مرز مهران به عوامل مختلفی بستگی دارد، وضعیت ورودی کشور عراق جوری است که برای هزائر بین سه تا چهار دقیقه طول می کشد و نسبت به سرعت خروج داخل کشور برابر نیست، در این بخش باید راهکار لازم را متناسب با پذیرش همسایه زائر خروجی داشته باشیم.

وی افزود: این عدم تناسب بین ورودی و خروجی در مرز، موجب می شود که با ازدحام زائر در مرز مهران مواجه شویم و وضعیت گرما در مهران جوری است که نمی توانم تجمع و ازدحام زائر داشته باشیم و بایستی به اندازه ای که خروجی داریم در مرز مهران هم پذیرش داشته باشیم، بر این اساس بایستی زمینه ایجاد توقفگاه برای اسکان موقت زوار در سایر شهرستان ها داشته باشیم.

امام جمعه ایلام بیان کرد: مدیران محترم باید تمام توان را به کار گیرند در راستای توسعه زیرساخت ها در شهرستان های استان  تلاش کنند به ویژه در شهر ایلام در منطقه چغاسبز می توان با فراهم کردن زیرساخت ها لازم از جمله آب و برق زمینه توقف زوار را فراهم کنند که تجمع زائر در ایام اربعین حسینی، نداشته باشیم

وی با بیان اینکه مردم ایلام پای کار هستند اما خانه های مردم و مساجد و جوابگوی این ازدحام مردم نخواهد بود و باید زمینه اردوگاه برای اسکان موقت زوار را فراهم کرد و این  فرصتی که برای مردم استان با عنایت امام حسین(ع) به دست آمده است را نباید از دست داد.

 
حجت الاسلام دکتر کریمی تبار گفت: در کنار این، نیاز به تغذیه زائر داریم که با توجه به شرایط گرمایی که در ایام اربعین حسینی وجود خواهد داشت و بیشترین استقبال زوار از مرز مهران داریم، زمینه های لازم را برای تغذیه زوار را فراهم کرد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه کل بودجه جاری برای اربعین اختصاص داده شده است، به اندازه ظرف های یکبار مصرفی مورد نیاز برای تغذیه زوار، نیست، ابراز کرد: استان های معین موکب دایر می کنند اما لازم است از ظرفیت استان های معین، برای سایر امور از جمله زیرساخت هایاربعین در استان استفاده کرد، برای تامین غذای زوار تدارک لازم دیده و راهکارهای لازم تدوین شود، اگر لازم است مردم پای کار بیایند و از فرصتی که در اختیار تا اربعین داریم برای تدارک غذای زوار چند میلیونی که به مهران خواهند آمد اقدامات لازم انجام شود.

وی  با بیان اینکه مردم پای کار هستند اما توان مردم هم محدود است، فرصت اربعین را نباید از دست دهیم و نباید در این زمینه کوتاهی شود، سازندگی که در استان وجود دارد به برکت اربعین حسینی است، گفت: در چند سال گذشته در خصوص مسائل فرهنگی اربعین بی توجه بوده ایم، بودجه فرهنگی برای اربعین در استان ایلام اختصاص داده نشده است و این امر جای تاسف دارد. 

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه این زیارت با معرفت است که به پیاده روی اربعین ارزش می دهد و باید تلاش کنیم که اربعین را به زیارت مقدس همراه با معرفت تبدیل کنیم، افزود: در این راستا لازم است که آداب و ادب زائر فرهنگ سازی شود، خادمان و کسانی که در موکب ها خدمات رسانی می کنند نیز با آداب و ادب میزبانی زوار بیش از گذشته اشنا شوند، زمینه اقامه نماز را در موکب ها فراهم شود و به نماز پرداخته شود، برای ترویج فرهنگ نماز در اربعین تلاش شود که حضرت امام حسین(ع) برای ترویج فرهنگ نماز قیام کردند.

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه رویکرد فرهنگی به اربعین مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: جلوه هایی از ایثار در اربعین حسینی به منصه ظهور می رسد که بی نظیر است و باید در راستای مستند سازی اربعین حسینی در استان ایلام و مرز مهران اقدامات لازم را انجام داد.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0