تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
6
مدیر کل بازرسی استان:

ورزشکاران به‌ندرت به فساد گرایش پیدا می کنند

  • کد خبر : 2335
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
ورزشکاران به‌ندرت به فساد گرایش پیدا می کنند
مدیر کل بازرسی استان گفت: روحیه قهرمانی و جوانمردی ورزشکاران مانع از ورود آن‌ها به مسائل سخیف فساد مالی و اخلاقی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛مدیر کل بازرسی استان در جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران ورزش و جوانان شهرستان‌ها و استان و رؤسا و خزانه‌داری های هیئت‌های ورزشی اظهار داشت: ورزش یک ابزار برای سلامت جسم و نشاط روح بشمار می‌رود و جسم مرکب روح است و اگر انسان از لحاظ جسمی، آمادگی لازم را نداشته باشد، فعالیت‌های روحی و معنوی وی نیز با مشکل مواجه می‌شود.
وی با بیان اینکه ورزش زمینه سلامت جسم و نشاط و تعالی روح را فراهم می‌کند افزود: ورزشکاران به‌ندرت به فساد گرایش پیدا می‌کنند زیرا روحیه قهرمانی و جوانمردی ورزشکاران مانع از ورود آن‌ها به مسائل سخیف فساد مالی و اخلاقی می‌شود و پرورش نونهالان نوجوانان و جوانان به لحاظ فرهنگی و اعتقادی در حین فراگیری مهارت های ورزشی بسیار مهم است و نباید مقوله کارکرد فرهنگی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی نادیده گرفته شود تا روحیه جوانمردی، حسن خلق را در ورزشکاران تقویت شود.
بازرس کل استان با گرامیداشت شهدای ورزشکار از جمله شهادت ورزشکاران در زمین فوتبال چوار در حملات هوایی دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: براساس تعبیر مقام‌معظم رهبری “استان ایلام در دوران دفاع مقدس مانند یک دژ مستحکم بود” ‌و بی شک قشر ورزشکار با ایثارگری ها و دلاورمردی ها، شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و باید راه و یاد این شهیدان سرافراز را ادامه دهیم.

مهدی اصلانی در ادامه افزود: هدف از خلقت انسان، حرکت در مسیر تعالی و رشد برای رسیدن به کمال است و در واقع از خود و منافع شخصی و گروهی خود گذشتن تا به خدا رسیدن همانطور که شهدا، هستی خود را فدا کردند و پذیرفتن مناصب و موقعیت های شغلی اجتماعی با نیت الهی و خدمت به دیگران هم در مسیر رشد و کمال الهی و رسیدن به مقام خلیفه اللهی خواهد بود، لذا شما روسای هییت‌های ورزشی و خزانه‌داران هیأت ها که بار امانت مسولیت را بر عهده گرفته اید، توجه داشته باشید که اختیارات و تصمیمات هیأت های ورزشی، باید در چارچوب مقررات باشد و با علم و آگاهی جهت انجام درست وظایف تلاش کنید.
بازرس کل استان با تاکید بر لزوم شناسایی قابلیت ها و استعدادها و تقویت اعتمادبه نفس جوانان ورزشکار افزود: هیئت‌های ورزشی تلاش نمایند تا در سطوح استانی، ملی و فراملی موفق عمل کنند و از همه ظرفیت‌ها جهت تحقق این مهم استفاده شود.
مدیرکل بازرسی استان ایلام با اشاره به وضعیت مطلوب ورزشکاران استان ایلام از نظر مدال‌آوری و اخلاق ورزشی خاطرنشان کرد: موفقیت‌های ورزشی این استان حاصل پشتکار جوانان ورزشکار ایلامی و تدابیر و تلاش‌های مدیران ادارات ورزش جوانان و هیئت‌های ورزشی در فضای همدلی و مشارکت های هم افزایی است.
مهدی اصلانی در ادامه افزود: سازمان بازرسی کل کشور براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی تاسیس شده‌ و وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و همچنین نظارت بر حسن جریان امور در دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد و بر همین اساس بر اقدامات تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله اداره‌کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت‌های ورزشی نظارت دارد.
بازرس کل استان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماهیت هیئت‌های ورزشی مؤسسات غیردولتی است اما تحت نظارت دولت فعالیت دارند، جزو دستگاه‌های مشمول نظارت سازمان بازرسی قرار می‌گیرند.
این مسئول با اشاره به اینکه هدف اصلی از نظارت جلوگیری از بروز فساد و سالم‌سازی دستگاه ها است و مدیران باید ضمن آگاهی کامل به وظایف نسبت‌به اقدامات خود پاسخ‌گو باشند گفت: مدیران باید شفافیت و پاسخ‌گویی را در سرلوحه اقدامات خود مورد توجه قرار دهند و رؤسای هیئت‌های ورزشی استان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید پاسخ‌گوی ورزشکاران و مراجع ذی صلاح باشند.
وی بر لزوم اعلام اطلاع رسانی عمومی میزان اعتبارات دریافتی، کمک‌های خیرین و همچنین نحوه هزینه‌ کردها و ضرورت ایجاد شفافیت عملکردها اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس قانون ارتقاء سلامت نظام اداری باید تمام تصمیمات و اقدامات اداری به‌صورت شفاف در پایگاه اطلاع‌رسانی در اختیار عموم قرار گیرد که بی‌شک این امر به‌عنوان عامل بازدارنده تخلفات عمل می‌کند.
اصلانی کرچی نبود نظارت یا ضعف در نظارت پذیری یا پاسخگویی را زمینه ساز ارتکاب تخلفات دانست و گفت: هیئت‌های ورزشی به حدود اختیارات و وظایف خود آگاه باشند و فعالیت آنها باید در حیطه اختیاراتشان باشد، در غیر این صورت مرتکب تخلف خواهند شد و ضروری است تمام اقدامات مالی هیئت‌های ورزشی در دفاتر حسابداری هیئت‌ها ثبت شود و جهت تعالی فعالیت‌های ورزشی در رشته‌های مربوطه، تلاش کنند علاوه‌ بر افزایش تعداد ورزشکاران، کاستی‌ها و نیازهای ورزشکاران را شناسایی و بستری برای جمع آوری و انعکاس نظرات سازنده جامعه ورزشی به مدیران و تصمیم گیران حوزه ورزش باشند.
بازرس کل استان با اشاره به آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی و لزوم اجرای مقررات خاطرنشان کرد: جهل به قوانین رافع مسئولیت افراد نمی‌شود و بر اساس قانون رؤسا و مدیران نسبت‌به عملکرد خود مسئول هستند و کوتاهی یا تعمد آنان در عدم رعایت مقررات حسب مورد دارای مسولیت های مدنی یا کیفری خواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مفهوم مسئولیت در حقوق تعهد و التزامی است که شخص برای پاسخ‌گویی به قانون دارد و به انواع مسئولیت‌های اخلاقی، جزائی، مدنی و مسئولیت در قراردادها تقسیم بندی شده است.
بازرس کل استان با اشاره به ماده ۱قانون مسئولیت مدنی اضافه کرد : بر اساس این قانون هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده، لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ می باشد.
وی با تاکید بر لزوم پاسخ‌گویی رؤسای هیئت‌های ورزشی اضافه کرد: با نظارت های پیشگیرانه تلاش می‌کنیم مدیران بهتر به وظایف خود آشنا و موفق باشند و کمک کار آنان باشیم و با حضور در جلسات تصمیم گیر یا دادن تذکرات یا هشدارها، مسئولیت مدیران را یادآوری می کنیم و در مواردی نیز که تخلفات و جرایم محرز شود، تحت تعقیب اداری و کیفری قرار خواهند گرفت.
مدیر کل بازرسی استان بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت‌ها برای نظارت همگانی بر عملکرد مدیران و دستگاه‌ها دولتی استفاده می شود و هیئت‌های ورزشی نیز می‌توانند جهت نظارت بیشتر بر اقدامات مدیران با سازمان بازرسی همکاری کنند و ایرادات و مشکلات را اطلاع دهند یا در سامانه گزارشگران فساد ثبت کنند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0