تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
5

بهره برداری از پروژه آبیاری تحت فشار دشت زرنه، گامی بلند به سوی تحول کشاورزی در شهرستان ایوان

  • کد خبر : 1197
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۳۱
بهره برداری از پروژه آبیاری تحت فشار دشت زرنه، گامی بلند به سوی تحول کشاورزی در شهرستان ایوان
بدون تردید زین پس دشت زرنه به عنوان یک دشت حاصلخیز قلمداد خواهد شد که کشاورزان آن به جای اینکه صرفا زراعت دیم با عملکرد پایین داشته باشند، در طول سال می توانند چند محصول آبی با عملکرد بالا کشت نمایند که تاثیر بسزایی در سبد اقتصادی آنها خواهد داشت.

پس از سال ها انتظار، رویای بهره برداران دشت زرنه به واقعیت مبدل گشت و اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۹ با فروکش کردن موج اول کرونا، سازمان های جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و تعاون روستایی استان و ادارات متناظر در شهرستان و همچنین تعاونی های تولید و مالکین اراضی دشت زرنه آستین همت بالا زده و با تعامل، هماهنگی و همکاری مثال زدنی، در یک اقدام جهادی پای کار آمدند و عملیات بهره برداری از پروژه بر زمین مانده کنگیر را آغاز کردند. هر چند مشکلات عدیده بود و سنگ اندازی ها با اهداف گوناگون فراوان اما عزمی که برای به سرانجام رساندن پروژه مذکور جزم شده بود قابل شکست نبود و موانع موجود با تلاش و کوشش تمام دست اندرکاران، یکی پس از دیگری برداشته شد تا دقیقا یک سال بعد از استارت کار، در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۱۳۵۰ هکتار از اراضی تحت پوشش پروژه ۱۸۵۰ هکتاری کنگیر به بهره برداری برسد و لبخند رضایت در سالی که شهرستان ایوان نسبت به میانگین بلند مدت، ۴۷ درصد کاهش نزولات آسمانی داشته است بر لبان اغلب بهره برداران تحت پوشش ایستگاه های پمپاژ دوازده گانه دشت تشنه و تفتیده زرنه نقش ببندد.
اگرچه این پروژه هنوز نواقص کوچکی دارد اما سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با همکاری آب منطقه ای، تعاون روستایی و تعاونی های تولید با تمام توان پای کار هستند و مشکلات احتمالی را با توکل بر خدا مرتفع خواهند نمود. لازم به ذکر است فاز دوم پروژه نیز با سطح ۵۰۰ هکتار در دست اجراست که امید است تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن به پایان برسد‌.
نقش بی بدیل جناب مهندس سبزی فرماندار جهادی شهرستان ایوان در بهره برداری از این طرح مهم قابل کتمان نیست. برگزاری جلسات مستمر و متعدد جهت هماهنگی دستگاه های اجرایی استان و شهرستان و حضور شخص ایشان بر سر مزارع در طول مراحل بهره برداری و همچنین رصد مشکلات و موانع از نزدیک و تلاش در جهت رفع آنها قطعا در ذهن مدیران، بهره برداران و دلسوزان این دیار به یادگار باقی خواهد ماند. همچنین پیگیری ها و حمایت های خانم دکتر فلاحی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در طول یک سال گذشته شایسته تشکر و تقدیر می باشد.
نکته حائز اهمیت این است، در سالی که مقام معظم رهبری آن را به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین نموده اند با تلاش شبانه روزی، ۱۳۵۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان به اراضی آبی مجهز به سیستم تحت فشار مبدل گشت که بدون شک تحولی بزرگ در کشاورزی شهرستان خصوصا بخش زرنه خواهد بود.
همگان بر این امر واقفند با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و همچنین افزایش سرسام آور هزینه های تولید در بخش کشاورزی راهی جز گسیل به سمت کشاورزی مدرن و پایدار و افزایش عملکرد در واحد سطح وجود ندارد. از دیگر سوی در این بحران خشکسالی و کم آبی که به اذعان کارشناسان امر، در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است صرفه جویی از مصرف آب مخصوصا در بخش کشاورزی که بیشترین هدر رفت آب را دارد و حفاظت و صیانت از سفره های زیر زمینی به عنوان میراثی برای نسل های آینده امری غیر قابل انکار است. اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و نیل به سمت کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند گامی بلند در راستای رسیدن به دو مقوله ذکر شده میباشد و بهره برداری از پروژه آبیاری تحت فشار دشت زرنه مصداق بارز حرکت به سوی کشاورزی مکانیزه، مدرن و پایدار با نگاه به صرفه جویی در آب است.
بدون تردید زین پس دشت زرنه به عنوان یک دشت حاصلخیز قلمداد خواهد شد که کشاورزان آن به جای اینکه صرفا زراعت دیم با عملکرد پایین داشته باشند، در طول سال می توانند چند محصول آبی با عملکرد بالا کشت نمایند که تاثیر بسزایی در سبد اقتصادی آنها خواهد داشت.
در خاتمه، اینجانب به عنوان کارشناس کشاورزی و خدمتگزار مردم در مجموعه جهاد کشاورزی، دست تک تک افرادی که در طول بهره برداری از فاز اول این پروژه مهم تلاش، کوشش و کمک نمودند میبوسم و امیدوارم قطار توسعه شهرستان ایوان با شتاب بیشتری حرکت نماید تا مردمان این مرز و بوم با آرامشی دو چندان مسیر زندگی را طی نمایند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1197

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0