تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
14

فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه

  • کد خبر : 3540
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
فضای مجازی راهی به انتخاب آگاهانه
زمینه مشارکت سالم و حضور حداکثری  تبلیغ ، تشویق و معرفی یکسان و برابر کاندیداها به عموم مردم است . استفاده از ابزارهای در دسترس شامل رسانه های جمعی صوتی ، تصویری ،چاپی و الکترونیک می باشد.

کم کم به جمعه سرنوشت ساز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می شویم . در این دوازده انتخابات مجلس شورای اسلامی استان ایلام به واسطه تعصب به نظام اسلامی ، انقلابی بودن ،  پایبندی به خون شهدا و همچنین ارزش قائل بودن  برای انتخاب صحیح یکی از پیشتازان مشارکت در کشور بوده است.
از پیامدهای انتخاب صحیح و با مشارکت بالا انتخاب افرادی قدرتمند مانند مرحوم کرمی بود که چون شیر در مجلس شورای اسلامی پشتیبان این استان بودن و محرومیت های بجا مانده از دوره های پیشین را فریاد زدند . ایلامی که متاسفانه پسوند محروم را یدک می کشید و باور کرده بودیم که باید در محرومیت بمانیم اما امروزه خوشبختانه به واسطه تلاشهای این عزیزان از لفظ محروم عبور کرده ایم‌ و باور داریم که ایلام میتواند روزی پسوند صنعتی و اقتصادی را یدک بکشد .

زمینه مشارکت سالم و حضور حداکثری  تبلیغ ، تشویق و معرفی یکسان و برابر کاندیداها به عموم مردم است . استفاده از ابزارهای در دسترس شامل رسانه های جمعی صوتی ، تصویری ،چاپی و الکترونیک می باشد.
صدا وسیما بواسطه بهره مندی از امکانات رادیو و تلویزیون با اجرای برنامه های متنوع مناظره و برنامه های مختلف انجام گرفته نقشی پر رنگ در تبلیغات و ایجاد بستر لازم برای مشارکت حداکثری را به خود اختصاص داده است .
رسانه های چاپی مانند روزنامه ها و هفته نامه ها بواسطه تخصصی بودن نگارشها به انجام تحلیل ها و گزارشها گوناگونی پرداخته اند که متاسفانه به دلایلی چون در دسترس نبودن همگانی و هزینه بر بودن از مخاطبین خاص بهره مند هستند و از اقبال تبلیغات مختصرتری بهره مند بودند .
قبلا در این استان به واسطه آشنا بودن مردم قبایل گوناگون با یکدیگر شاهد رسم ، حضور بر در خانه ها و معرفی و تقاضای رای بودیم  اما در این روزها و بواسطه تنوع یافتن تبلیغات این روش تبلیغ کمی کمرنگتر شده است همچنین قبلا چاپ پوستر به تعداد زیاد و چسباندن بر در و دیوار مردم نمای بدی به شهر میداد که خوشبختانه این رسم نیز تا حدودی به واسطه فضای مجازی برچیده شده است .
در این دوره نقش فضای مجازی و خصوصا فضای مجازی فیلتر شده ( تلگرام ، واتساپ و اینستاگرام) نقشی پر رنگ و غیر قابل انکار را در تبلیغات در حال اجرا دارد .
پلتفرم های یاد شده به واسطه تنوع امکانات و حجم کثیر مخاطبین با وجود محدودیت و ممنوعیت فیلترشکن ، به کمک انتخابات حداکثری ، تبلیغات و معرفی نامزدها آمده اند .
این روزها شاهد تشکیل چندین گروه در بستر فضای مجازی هستیم که اکثر جمعیت استان را تحت پوشش تبلیغات انتخابات مجلس قرار داده است و این نقش تبلیغاتی پر رنگ و غیر انکار است . حضور فضای مجازی باعث کاهش نیاز به چاپ پوستر و همچنین تشکیل جلسات خانه به خانه که به نوعی همگان را با چالش هایی در انتخاب آزادانه مواجه می کرد شده است .
امید است تدابیری اندیشیده شود که در جهت رضایت متقاضیان استفاده از فضای مجازی و ایجاد رقابت میان سازندگان پلتفرم های عمومی  دسترسی عموم به این برنامه ها آسانتر شود.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=3540

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0