تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
9

حضرت زینب سلام الله علیها طلایه دار ترویج فرهنگ عاشورا

  • کد خبر : 2723
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
حضرت زینب سلام الله علیها طلایه دار ترویج فرهنگ عاشورا
زینب کبری سلام الله علیها مدیری بود که با دانش و عقلانیت تمام پرچم ماندگاری عاشورا را تا قیامت بر افراشت و رسالت بزرگ خود را که تکمیل انقلاب حسینی علیه السلام بود با برانگیختن روح قیام و بیان مظلومیت های اهل بیت و هم چنین ذکر جنایت های دشمن متجلی ساخت.

سر نی در کربلا می ماند اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

شورانگیزی انقلاب کربلا تا روز عاشورا بر کسی پوشیده نیست زیرا جنبه های گوناگون آن غیر از بیان حقیقت و نشان دادن مسیر درستی و راستی در زندگی انسان نبود.
عاشورا که تمام شد چشم ها و گوش ها همه در انتظار دیدن و شنیدن سخنان یزید در رابطه با پیروزی ظاهری و ننگین او بود. اما غافل از این که در شام غریبان، عاشورایی دیگر متولد می شود که شمشیر زبان زینب سلام الله علیها او و اصحاب از خدا بی خبرش را آماج رسوایی می کند. یزید دستور داد مراسم جشنی بر پا شود که در آن به حضرت زینب سلام الله علیها طعنه ی شکست بدهد ولی این آرزو را به گور برد و با طوفان فصاحت کلام زینب (س) روبه رو شد که زیبایی های کربلا را چگونه برای حاضرین بیان کرد.
خطبه های دشمن شکن و جاودان او به گونه ای انقلاب کربلا را به جهان صادر کرد که تا هنوز نیامده نیزنام و یاد حسین علیه السلام سلطان قلب های عاشق و آزاد منش خواهد بود.
زینب کبری سلام الله علیها مدیری بود که با دانش و عقلانیت تمام پرچم ماندگاری عاشورا را تا قیامت بر افراشت و رسالت بزرگ خود را که تکمیل انقلاب حسینی علیه السلام بود با برانگیختن روح قیام و بیان مظلومیت های اهل بیت و هم چنین ذکر جنایت های دشمن متجلی ساخت. از این رو بعد از قمر بنی هاشم ایشان علمدار و قهرمان کربلا محسوب می شود زیرا در رساندن پیام های اصلی و حقیقی کربلا نقش فرهنگی و اجتماعی خود را به نحو مطلوب ایفا نمود و علاوه بر آن منشور زیبایی از نقش ها و مسوولیت های اجتماعی در زنان را در عرصه های گوناگون زندگی تعریف کرد که هیچ مکتب و آیینی قبل از او چنین نیکو و با این زیبایی تمام نه تنها بیان نکرده بود بلکه به فکر و ذهنشان هم نرسیده بود.

ناهید امیدی
مشاور بانوان شهرداری ایلام و فعال فرهنگی

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2723

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0