تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
8

داشته ها و داده های جمهوری اسلامی ایران درسوریه

  • کد خبر : 3005
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
داشته ها و داده های جمهوری اسلامی ایران درسوریه
علیرغم اشتراکات فرهنگی ، وابستگیهای عمیق عقیدتی و بده بستانهای سیاسی ایران با کشور سوریه و همچنین داده های سترگ اقتصادی ، سرمایه های سنگین انسانی و اقدامات و اثرات بی بدیل ما برای بقاء حاکمیت دراین کشور اما شور بختا نه هم اکنون در بین ۳۵ کشور تا مین کننده مایحتاج سوریه ، ایران در رتبه ۲۲ قرار دارد.

کشور بسیار مهم و مسلمان سوریه با ۲۲ میلیون نفر جمعیت و حدود ۱۹۸/۰۰۰ کیلو متر مربع و سعت در جنو ب غرب قاره ی بزرگ آسیا و درکنار در یای مدیترانه قراردارد.

شکل گیری جنگ احزاب در سوریه به بها نه ظاهری سر نگونگی حکو مت بشار اسد خطرناکترین نقشه برای ایجاد آشوب ابدی و نا آرامی نابو د کننده ای برای ساکنان منطقه غرب آسیا بود که با مدیریت مقتدرانه جمهوری اسلامی و مساعدت شرکای منطقه ای خنثی شدو کشور سوریه به ر هبری بشار اسدباقی ماند.

کشورهای عراق در شرق و جنو ب شرقی ، لبنان در غرب ، ترکیه در شمال ، اردن در جنوب و اسرائیل در جنوب غربی سوریه و اقع شده اند.
اتصال به سه قاره ی مهم آسیا ، اروپا و آ فریقا بر عمق و اهمیت کشور سوریه افزوده است.

پیش دستی حافظ اسد رهبر فقید و کار کشته سوریه در به ر سمیت شناختن انقلاب اسلامی ایران و همراهی با ما در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ادامه این سیا ست توسط فرزندش بشار اسد ، سوریه را به شر یک برخط و را هبردی ایران تبدیل کرد

این کشور دروازه ی ورود ایران به جهان عرب ، تضمین کننده ی حضور ما به منطقه حساس مدیترانه و غرب آسیا است و همین موضوع بر حلقه حمایت و همراهی همه جانبه این دو کشور از یکدیگر افزوده است که باید مبارزه دولت سوریه با اسرائیل ، تقویت جبهه مقاومت ، تنش با آمریکا و مبارزه عملی با سیا ستهای منطقه ای او توسط سوریه نیز به آن اضافه نمود.

گرچه حضور مستقیم و غیرمستقیم ایران در کنار سوریه در جریان جنگ ۸ساله با داعش و حامیان محلی و جهانی اش مانع دستیابی آمریکا به اهدافش گردید و ایران توانست ضمن حفظ بشا ر اسد به حیات سیاسی دولت خود خوانده عراق و دمشق نیز پایان دهد اما به نظر میر سد که جمهوری اسلامی ایران در مقابل داده هایش در سوریه ، داشته ای در خور آن بدست نیاورده است و معادله نا موزون ( بنا م ما و به کام دیگران) درحال شکل گیری است..

براساس اظهار نظر حشمت الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران علاوه بر تحمل خسارتهای مالی و تدارکاتی و تلفات غیر قابل جبران نیروی انسانی ۳۰میلیارد دلار نیز در منازعه مزمن سوریه هزینه کرده است.

علیرغم اشتراکات فرهنگی ، وابستگیهای عمیق عقیدتی و بده بستانهای سیاسی ایران با کشور سوریه و همچنین داده های سترگ اقتصادی ، سرمایه های سنگین انسانی و اقدامات و اثرات بی بدیل ما برای بقاء حاکمیت دراین کشور اما شور بختا نه هم اکنون در بین ۳۵ کشور تا مین کننده مایحتاج سوریه ، ایران در رتبه ۲۲ قرار دارد.

در حال حاضر صادرات ترکیه به سوریه ۳ برابر و روسیه ۶ برابر ایران میباشد.

حجم مبادلات تجاری ایران با تحمل ا ینهمه خسارت در جنگ داخلی سوریه ۳٪ و حجم مبادلات این کشور با ترکیه با آنهمه خباثت ۳۰٪ میباشد.

علاوه بر استرا تژ یهای دراز مدت امنیتی ایران ، مزیت بازسازی سوریه فرصت مغتنمی بود تا شرکتهای فن آور ایرانی‌ با صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاریهای زیر بنائی بخشی از هزینه های هنگفت و داده های ما برای حفظ سوریه جبران شود

اما متاسفانه بواسطه عدم ریل گذاریهای محکم و آینده بین ، بی ثبا تی و ضعف در سیستم بازاریابی و سیاست خارجی از د ست رفت.

تدابیر دور اندیشیانه استکبا ر و درراس آنان آمریکا که با فداکاری مرد میدان جبهه مقاومت ( شهید حاج قاسم سلیمانی) و همرزمانش و انقراض داعش و ابقاء دولت بشاراسد با شکست مطلق مواجه گردید لکن با استفاده ازخلاء فقدان سیاستهای نرم راهبردی ما مجددا درسوریه جان گر فته و الان با غارت سرمایه های نفتی سوریه در سایه اغفال افکار عمومی عالم تحت عنوان کمکهای بشردو ستانه مشغول تقویت اسرائیل ، حمایت از تروریستهای خون آشام ، تضعیف محور مقاومت ، ناکام جلوه دادن حاکمیت سوریه و کا هش حضور و سپس خروج ایران از سوریه ازداده های ما و داشته های سوریه بهره برداری میکند

بیم آن میرود که با توجه به جنگ بین روسیه و اکراین و التهابات قفقاز و قره باغ واشتهای بازیگران حرفه ای برای مداخله نامشروع ، ادامه وضع موجود ضمن تهدید روابط سنتی ایران وسوریه بستر حضور مجدد داعش و‌ تسلط دو باره حاکمیت جور و جفای تکفیر و ترو برمنطقه امنیت و ثبات موجود جنوب غرب آسیا بخصوص ایران وهمسا یگانش دستخوش جنگ و جدال و تجاوز وتعدی گردد.
امیدواریم که برای جلوگیری از این خطر جدی و‌ و یرانگر وزارت امورخارجه دراصول و اسلوبهای متداولش تجدید نظر نمو ده و شورایعالی امنیت ملی نیز پا‌‌‌ یش این و ضعیت نا مطلوب و فعل و انفعالات موجود را در دستور کار خودقرار دهند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=3005
  • نویسنده : سیدحرمت الله موسوی مقدم
  • ارسال توسط :
  • منبع : طلوع ایلام
  • 686 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0