تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
5
با هدف پیشبرد اهداف توسعه فرهنگ مطالعه صورت گرفت؛

دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام با رئیس سازمان بازرسی استان

  • کد خبر : 1277
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام با رئیس سازمان بازرسی استان
سمیه حیدری،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام با هدف پیشبرد اهداف توسعه فرهنگ مطالعه و تبین وظایف و مسئولیت سایر دستگاههای دولتی و عمومی در این زمینه، با مهدی اصلانی، رئیس سازمان بازرسی استان دیدار نمود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام،سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام با هدف پیشبرد اهداف توسعه فرهنگ مطالعه و تبین وظایف و مسئولیت سایر دستگاههای دولتی و عمومی در این زمینه، با مهدی اصلانی، رئیس سازمان بازرسی استان دیدار نمود.

حیدری در این دیدار گفت: توسعه و ترویج کتابخوانی در بین مردم وظیفه ای فرا سازمانی است و رابطه عمیقی با پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه و همچین کاهش آسیبهای خانوادگی و اجتماعی دارد.
وی افزود: کتابخانه های عمومی مکانی صرفا جهت تبادل منابع مکتوب نیستند بلکه ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در صدر فعالیتهای آنها قرار دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام اظهار داست: سیاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مناطق محروم و روستایی، رفع محرومیت فرهنگی است و به این منظور علاوه تاسیس کتابخانه و گسترش فعالیتهای فرهنگی، طرح های موفقی مانند کتابخانه سیار و پیشخوان کتاب راه اندازی نموده است.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود، خاطر نشان ساخت: کتابخانه های عمومی مانند سایر دستگاههای دولتی و عمومی بودجه مشخص و مصوب ندارند و منابع درآمدی آنها محدود به کمکهای ناچیز دولتی و سهم نیم درصد از درآمد شهرداریهاست که در هر دو مورد با مشکلات عدیده ای مواجهه است و این موضوع موانع جدی بر سر راه توسعه این مراکز و تحقق اهداف سازمانی آنها ایجاد نموده است.
وی ابراز امیدواری کرد: دولت با کمک نمایندگان مجلس چاره اندیشی لازم در زمینه بودجه و منابع درآمدی کتابخانه ها نماید و هر گونه کم توجهی در این مورد عواقب زیانبار و جبران پذیری در مسیر توسعه فرهنگ کتابخوانی بوجود خواهد آورد.
مهدی اصلانی، رئیس سازمان بازرسی استان ایلام در این دیدار، گفت: رویکرد سازمان بازرسی کمک به مدیران دستگاهها جهت پیشبرد اهداف و ماموریتهای سازمانی آنها است و بازرسیهای صورت گرفته و تذکرات ناشی از آنها به جهت حرکت در مسیر درست قانونی و خدمت رسانی می باشد.

وی اشاره نمود: اصل مردمی شدن دستگاههای سازمانی و شراکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری، زمینه ساز نقش آفرینی مردم است که باعث بالندگی و رشد فکری و معنوی افراد خواهد شد و این اصلی است که همواره سرلوحه فعالیتهای ما قرار دارد.
رئیس سازمان بازرسی استان اظهار داشت: نظارت و خود کنترلی سازمانها و آشنایی دقیق با وظایف و مسئولیتهای قانونی، دو عامل مهم در تحول و مسئولیت پذیری سازمانی است و هرگونه سهل انگاری در این زمینه نشان از بی تفاوتی و بی انگیزگی است که درست نقطه مقابل روحیه کار جهادی و انقلابی است که در فرهنگ اسلامی مورد تاکید قرار گرفته اند.
اصلانی افزود: این اصلاح درونی بحثی فرهنگی است و نهادهای مربوطه بویژه کتابخانه های عمومی در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند و هرکاری در این حوزه، سرمایه گذاری برای آینده است و آن چه در گام دوم انقلاب به عنوان تمدن نوین اسلامی و استقرار آرمانهای نهایی انقلاب جهت تاسیس دولت اسلامی تعریف شده است، فرهنگ نقش اساسی و بنیادین دارد.
وی با اشاره به نقش مهم کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگی کشور، بیان داشت: کتابخانه ها نیازمند رویکردهای نوین و شیوه های هنرمندانه در ارائه خدمات هستند و باید با حداقل امکانات در دسترس، ابزارهای تشویقی و ترغیبی لازم برای جذب مردم بویژه کودکان و نوجوانان بوجود آورد مسئولیت کتابداران فراتر از کار در محیط کتابخانه ها است و باید با ایده پردازی و خلاقیت کتاب را به بین مردم برد و این گونه در تربیت نسل آینده و جامعه سازی موثر واقع شد.
رئیس سازمان بازرسی استان ایلام گفت: سطحی نگری از جمله نتایجی است که فضای مجازی افراد را به صورت ناخودآگاه به سمت و سوی آن ترغیب کند اما کتابخوانی در محیط کتابخانه ها و از طریق کتابهای چاپی باعث تفکر عمیق و ماندگار خواهد شد و این موضوع وظیفه کتابخانه های عمومی را بسیار سخت خواهد کرد البته مواجهه درست با این فضای جدید در کنار استفاده بهینه از آن می تواند به تحقق اهداف سازمانی آنها کمک کند.
اصلانی با اعلام آمادگی سازمان بازرسی استان جهت کمک به توسعه کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار نمود: زمینه سازی برای فعال شدن طرفیتهای نهفته در امر کتابخوانی یک وظیفه عمومی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و پیگیری مستمر در اجرای آن است و ما از هر گونه ایده و طرحی از طرف افراد و سازمانهای دولتی و عمومی در این زمینه حمایت می کنیم و امید می رود از طریق تعامل با تشکل های مردمی بویژه گروه های جهادی که ارتباط گسترده ای با اقشار مختلف مردم دارند، اقدامات موثری در بحث کتاب و کتابخوانی جامعه صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0