تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024
7
دبیرحزب سفیران انقلاب اسلامی استان ایلام:

سیاست فرهنگی نباید با فرهنگ سیاسی یکسان باشد

  • کد خبر : 1788
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
سیاست فرهنگی نباید با فرهنگ سیاسی یکسان باشد
دکتر صیدی :سیاست فرهنگی نباید با فرهنگ سیاسی یکسان باشد و اگر فرهنگ را طعمه ی سیاست بازی و مقاصد شخصی قرار دهیم و آن را اسیر ذهنیات خویش گردانیم در واقع آن را تبدیل به فرهنگ سیاسی کرده ایم در صورتی که ما نیازمند شکوفایی سیاست های فرهنگی در جامعه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام،دکتر عباس صیدی کلهر در یک نشست فرهنگی به موضوع سیاست فرهنگی اشاره کرد و گفت: سیاست فرهنگی نباید با فرهنگ سیاسی یکسان باشد و اگر فرهنگ را طعمه ی سیاست بازی و مقاصد شخصی قرار دهیم و آن را اسیر ذهنیات خویش گردانیم در واقع آن را تبدیل به فرهنگ سیاسی کرده ایم در صورتی که ما نیازمند شکوفایی سیاست های فرهنگی در جامعه هستیم.

این فعال فرهنگی و اجتماعی هم چنین بیان کرد: امروزه ما باید برای گسترش مفاهیم فرهنگی و بالا بردن کیفیت حرکت های فرهنگی، از روش منطقی و جستجو نمودن تفسیر و تاویل اهداف امور فرهنگی برخودار باشیم و شیوه ی درست فهمیدن معنای اقدامات فرهنگی را یاد بگیریم تا کم کم موضوع هرمنوتیک فرهنگی برای فرهیختگان جامعه امری جاری و ضروری تلقی گردد.

مٶلف کتاب «هرمنوتیک در حوزه ی فرهنگ» در راستای این موضوع ادامه داد: علم هرمنوتیک فرهنگی، نوع سیاست فرهنگی و هم چنین فرهنگ سیاسی را تشخیص می دهد و به همین خاطر است که باید طوری پیش برویم که موضوع هرمنوتیک فرهنگی با فعالیت ها، برنامه ها و سیاست گزاری فرهنگی در جامعه ارتباط تنگاتنگی پیدا کند تا بتوان پیام ها و اهداف عملیات های فرهنگی در حوزه ی فرهنگ و هم چنین سیاست های فرهنگی به صورتی ساده و آسان به مردم انتقال داد و پس از آن تحلیل گران فرهنگی بدون شک قادر خواهند بود که با فراغ بال بیشتری به تفسیر و تعریف موضوع فرهنگ و سیاست ها و اقدامان فرهنگی بپردازند.

این مدرس دانشگاه اعتقادهای مردمی را یکی از مولفه های ترویج سیاست فرهنگی دانست و اذغان داشت: پدیده ی انکار نشدنی باورهای مردمی در عرصه ی فرهنگ را باید به صورتی مثبت مورد نقد و بررسی قرار داد و آن را به حوزه ی هرمنوتیک فرهنگی برد و کارکردها و آثار این نوع باورها را زنده نگه داشت. از این رو در این مرحله باید مواظب شرایط محیط ذهنی و علمی خودمان باشیم که در هنگام تفسیرهای فرهنگی تحت تاثیر ذهن خویش حرف بزنیم
. ایشان به نکات حساس و سیاست های فرهنگی اشاره کرد و افزود: در عرصه ی فرهنگ گاهی آن چنان دچار تنگناها و پیچیدگی های ریز و درشت می شویم که به دلیل تنوع در روش های تفسیری، اختلافاتی بین مفسران فرهنگی به وجود می آید که نه می توان نسبت به آن ها بی تفاوت بود و نه می توان موضع گیری سخت کرد بلکه باید با بهره گیری از مشارکت فکری فرهیختگان این حوزه سعی کرد چنین مشکلاتی را حل نمود.

دکتر عباس صیدی کلهر به راز و رمزهای بسیار در حوزه ی فرهنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به این که راز و رمزهای حوزه ی فرهنگ گاهی باید به وسیله ی مولفه های فلسفی و دینی و اجتماعی گشوده شوند و هم چنین برای رسیدن به حقیقت و فهم واقعی آرمان های فرهنگی در زندگی اجتماعی باید آن ها را مانند مراحل تفسیری یک حدیث یا یک آیه ی قرآنی به صورت ساده و قابل درک توضیح داد.
وی در پایان گفت: چگونگی تشخیص لایه های باز و بسته ی سیاست های فرهنگی و فرهنگ سیاسی را نمی توان از طریق ظاهر و معنای ظاهری آن ها فهمید بلکە باید از طریق پدیدارشناسی موضوع ها و ریشە یابی آن ها و از همه مهم تر با استفاده از علم هرمنوتیک و تفسیر لایه های پنهانی آن ها به حقیقت موضوع برسیم. پس در شناخت سیاست های فرهنگی همان طور که فرهنگ شناسان ما باید دارای پیش زمینه ای از نظام فرهنگی جامعه ی خود باشند، مخاطبین ما نیز باید دارای چنین پیش زمینه ای باشند تا بتوان به راحتی شکل و محتوای سیاست های فرهنگی را بشناسند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=1788
  • نویسنده : طلوع ایلام
  • ارسال توسط :
  • منبع : طلوع ایلام
  • 1509 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. تفکیک فرهنگ سیاسی و سیاست فرهنگی باعث افزایش عمق بصیرت و شناخت راه خواهد شد