تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
9
عباس صیدی کلهر، تحلیل گر و فعال درحوزه ی فرهنگ شناسی

نمی توان گفت پدیده ی جهان وطنی فرهنگی یک جریان کاملا ناهنجار است

  • کد خبر : 2716
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
نمی توان گفت پدیده ی جهان وطنی فرهنگی یک جریان کاملا ناهنجار است
صیدی گفت:سونامی جهان وطنی فرهنگی انقدر تندوتیز است که هرنوع ایستگاهی را که سد معبرش گردددرهم می نوردد وبه سرعت مسیر خودرا طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛اکنون با دنیایی روبه شده ایم که جنبه های گوناگون سیاسی، فرهنگی واقتصادی دران دقیقه به دقیقه و شاید کمتراز یک دقیقه درحال تغییر می باشد به طوری که تا چشم برهم بزنیم به ناچار یا ازاین کاروان تحول و تغییر ، عقب می افتیم یاهمراه ان می شویم.
سونامی جهان وطنی فرهنگی انقدر تندوتیز است که هرنوع ایستگاهی را که سد معبرش گردددرهم می نوردد وبه سرعت مسیر خودرا طی می کند. درمسیراین سونامی پرحجم وشتاب، توقف گاه هایی چون عقل، دین، فلسفه وعلم نیز اغلب اوقات به هم می ریزندودر درحال توان مقابله باان یا حداقل اقناع سازی جامعه برای تحلیل کردن یا نپذیرفتن پدیده ی جهان وطنی فرهنگی با این ویژگی هایی که دارد را ازخود نشان نمی دهند.
ازاین رو موضوعی که باید مورد بررسی قرارگیرد ،نوع رابطه ای است که بین انسان کنونی و مولفه های جدید جهان وطنی فرهنگی وجود داردزیرا بین این دور اگرابطه ای مثبت وجود نداشته باشد بدون شک ازپیوند باهم ممانعت می کنند.
امپریالیسم فرهنگی درپی ان است که جهان را دچار یک فرهنگ و یک منش اجتماعی هم گون نماید که مولفه های ان اغلب ازجانب جهان غرب تولید می شود زیرا جهان غرب با بهره گیری ازابزارهاو کالاهاو تکنولوژی مدرن امروزی این امکان را به وجود اورده است که خودش را سالار فرهنگی جهان معرفی کند.
نمود این پدیده ی جهان وطنی فرهنگی اکنون در کشور ما نیز کاملن روشن و مشهود است و همان طور که قبلن گفتیم هرگونه سد معبری را در مقابل خودازبین می برد.
پدیده ی جهان وطنی فرهنگی که اکنون دربین اغلب جوانان ما اعم از نویسندگان،هنرمندان ، شاعران، وروشن فکران دینی امری واقعی و تا اندازه ی زیادی معقول تلقی می گردد، نمی توان گفت یک پدیده ی کاملن ناهنجار است.
پس دریک تحلیل ساده به راحتی قابل بیان است که اندیشه ی جهانی شدن فرهنگی درکشور ما نیز درحال شکل گیری است وتاکنون برنامه ریزان فرهنگی ما درسطح کلان نتوانسته اند درمقابل این پدیده، حرکتی قدرتمند وپویاومدرن درسطح فکر ی وذهنی جامعه انجام دهند. ازاین رو بایدگفت چه بخواهیم و چه نخواهیم الگوهایی که این پدیده برای ما به ارمغان اورده است شامل : نوع پوشش زن ومرد، نوع غذاها، نوع رفتارهای اجتماعی ،نوع ارتباط انسان با دین و دنیا و همچنین نوع ارتباط فردی انسان ها باهم می شود.
البته بااین توصیف باز هم ذکر این نکته ضروری است که به طور یقین تنها ایستگاهی که قادراست مقداری بیشتر وبهتر در مقابل نفوذ سریع پدیده ی جهان وطنی فرهنگی مقاومت کند فرهنگ های بومی ومحلی تاریخ دار واصیل دریک سرزمین خاص می باشد.
پس مردم دربعضی از سرزمین های تاریخی و صاحب فرهنگ دوست دارند که فرهنگ خودرا محکم نگه دارند ،هرچند تعدادی از مولفه های پدیده ی جهان وطنی فرهنگی را نیز می پذیرند زیرا توان فرهنگ های بومی وقدرت و اصالت ان ها اگر ازجانب ملت ها و دولت ها باهم تقویت شود قادر خواهندبود که ازنابودی خودجلوگیری کنند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=2716

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0