تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
110

عملکرد راه و شهرسازی استان ایلام در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 3412
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
عملکرد راه و شهرسازی استان ایلام در دولت سیزدهم
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت:پیشرفت توسعه راههای استان هم زمان با آماده سازی زمین و احداث مسکن در استان ایلام در مقایسه با سالهای گذشته کم نظیر است.

 

به گزارش پایگاه خبری طلوع ایلام؛«فرشاد دوستی» مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه های راه و مسکن گفت: آهنگ پیشرفت توسعه راههای استان هم زمان با آماده سازی زمین و احداث مسکن در استان ایلام در مقایسه با سالهای گذشته کم نظیر است.

دوستی، راه و شهرسازی استان ایلام را از جمله استانهایی دانست که هم زمان پروژه های مهم راهسازی درسطح ملی راپیش می بردو هم پروژه های عظیم مسکن را و این دو مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم نظیری در حال انجام است به طوری که فقط در بخش راه ۸۵ پروژه فعال در دست اجرا دارد که پروژه های عظیم آن در حال اتمام و بهره برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام توسعه راههای استان ایلام را به خاطر هم جواری با عتبات عالیات و حضور میلیونی زائران داخلی و خارجی به ویژه درکنگره سالانه اربعین مهم از نظر ملی و حتی بین المللی توصیف کرد و افزود: با توجه ویژه دولت سیزدهم عمده پروژه های راهسازی محور ایلام- مهران به انجام رسید یا در حال اتمام است و در سایر مسیرهای استان نیز پروژه های کلانی در مراحل اجرا و اتمام می باشد.

وی در مورد پروژه های راهسازی محور ایلام- مهران گفت: از میدان ارغوان ورودی شهر ایلام تا پایانه مرزی مهران که طول آن ۱۰۲ کیلومتر می باشد ۱۰ پروژه راهسازی فعال می باشد. این پروژه ها شامل: زیرگذر ارغوان، تونل کیلومتر ۵ و راههای طرفین ، تونل دوم راه کربلا و راههای طرفین، راهسازی قطعه رانشی و تقاطع های آن در محدوده تقاطع روستای ماربره، تقاطع غیر همسطح صالح آباد، احداث واریانت کنجانچم در قالب دو  قرارداد با پیمانکاران مختلف، پروژه شش خطه کردن مهران و پایانه مسافری برکت این پروژها در مجموع تا مهر ماه ۱۴۰۱،  ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون  در مجموع بالای ۷۴درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فرشاد دوستی گفت : عملیاتهای انجام شده ۱۰ پروژه  محور ایلام مهران در دولت سیزدهم را اینگونه توصیف کرد: آغاز لاینینگ تونل اول محور ایلام- مهران (کیلومتر ۵) که هم اکنون بیش از ۶۵۰ متر انجام شده وباقیمانده آن ظرف  یک ماه آینده به انجام می رسد ، ۷۴۰متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل و شد و به بهره برداری رسید. احداث و تکمیل ۴ دهنه پل در راههای طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن ریزی ( شمع زنی) قطعه رانشی در محور ایلام- مهران که تا کنون ۷۵ عدد شمع اجرا شده است ضمناً پروژه چهارخطه نمودن ایلام – صالح آباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. ادامه عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح آباد ( عملیات بتون ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی آغاز شده است)، ادامه عملیات تکمیلی اتصال پلهای بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری  بدوله در محور مهران مرز جهت شش خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم شش خطه مهران – مرز و عملیات تکمیلی این طرح  که در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام  از مهمترین پروژه های راهسازی استان  و حتی کشور به تونل عظیم کبیرکوه اشاره کرد و افزود: تونل بزرگ کبیر کوه و راههای طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است، تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر  بزرگترین تونل جاده ای حال حاضر کشور می باشد که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و مناقصه اجرای روشنایی آن در جریان است و تا پایان سال تکمیل و به بهره برداری می رسد و ۹ رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیزدر مجموع به طول ۲ و نیم کیلومتر که بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام شده اند عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده  و در حال تکمیل و بهره برداری هستند. با بهره برداری از تونل کبیر کوه نزدیک به ۲۰۰ پیچ سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استانهای جنوبی  و مرکز کشور به مرز های عراق تسهیل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد برای احداث تونل کبیر کوه از ابتدای اجرا سال ۱۳۸۸ تا کنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۶۶۲ میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در مورد محور مهران –دهلران- اندیمشک گفت:  اصلاح و چهار خطه کردن ۴ کیلومتر منطقه نصریان، باپیشرفت فیزیکی بالای ۴۵ درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه( پیشرفت فیزیکی این طرح ها تا پایان مهر ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بالای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

دوستی محور ایلام- سرابله- حمیل را از مهمترین راههای استان دانست و افزود: در این محور که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام می باشد ۴ پروژه راهسازی در حال اجرا است.

 

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=3412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0