تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
15

اندر حکایت میدان گازی بانکول

  • کد خبر : 3035
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
اندر حکایت میدان گازی بانکول
توسعه هر منطقه، مبتنی بر ظرفیت ها و داشته های آن منطقه است و یکی از مهمترین ظرفیت های استان ایلام نفت و گاز است و عقل سلیم می گوید مسیر انتفاع استان ایلام باید از این حوزه بگذرد.

توسعه ابزار و لوازمی دارد که همه آن ها قابل تامل هستند اما یک واکاوی در چرایی توسعه یافتگی برخی از کشورها ما را به این مهم می رساند که کشورهای مدرن و پیشرفته جهان، قبل از اینکه به پیشرفت‌های چشمگیر دست یابند، مردمشان اهل فرهنگ و مطالعه بوده‌اند و در چنین بستری توسعه و پیشرفت حاصل شده است.مع الاسف در جامعه ما برخی بدون داده صحیح ،مطالعه و دانش لازم و صرفا بر بسترهای غیر مستند اظهار نظر می کنند و این اظهارنظرهای غیرکارشناسی یکی از موانع توسعه است. این آسیب زمانی مضاعف می شود که انگاره های سیاسی و قومی به پشتوانه نظرات و کنش های غیرکارشناسی تبدیل شوند.
داستان بانکول و نگرانی های زیست محیطی برخی برای این عرصه طبیعی در زمره مصادیق همان اظهارات غیر کارشناسی و مبتنی بر بی اطلاعی و داده های غیر صحیح است و چون پشتوانه این اظهارات داده های منطقی و مبتنی بر منافع ملی و استانی نیست نه تنها با توسعه همخوانی نداردبلکه ضد توسعه است. با این حال ما با این فرض که این دوستان واقعا دغدغه زیست محیطی دارند و پشتوانه آن ها هم منطقی است چند نکته را به این دوستان متذکر می شویم:

۱.قطعا توسعه هزینه دارد و ملت های توسعه یافته تلاش می کنند با امکانات و تجهیزات پیشرفته این هزینه ها را کاهش دهند.
۲.توسعه هر منطقه، مبتنی بر ظرفیت ها و داشته های آن منطقه است و یکی از مهمترین ظرفیت های استان ایلام نفت و گاز است و عقل سلیم می گوید مسیر انتفاع استان ایلام باید از این حوزه بگذرد.
۳.برای توسعه از هر جنسی که باشد مانند همه جای دنیا روی ظرفیت ها مطالعه و ارزیابی می شود و سپس متناسب با نیاز و منافع ملی روی آن ظرفیت ها اقدام می شود.
۴.بانکول یکی از مهم ترین میادین انرژی کشور است که در چند سال اخیر و در سایه پیشرفت های تکنولوژیک مطالعات جدیدی روی آن صورت گرفته است. لرزه نگاری دو بعدی و مطالعات فنی نشان می دهد که در این میدان به واسطه ذخایر گازی فراوان می توان یک پالایشگاه گاز طبیعی احداث نمود.
۵.پالایشگاه گاز طبیعی یک مجموعه صنعتی است که دارای واحدهای فرآیندی، تأسیساتی، ذخیره‌سازی و … است که گاز ترش یا هیدروکربن های ناخالص دریافتی (از مخزن گاز طبیعی) را جهت مصارف گوناگون (خانگی، صنعتی و صادرات) پالایش می‌کند.
۶.یکی از ویژگی های منحصر به فرد میدان گازی بانکول این است که لایه هایی از گاز شیرین در آن وجود دارد که یک مزیت مهم برای این میدان است.
گاز ترش در خود گوگرد و يا تركيباتي از گوگرد دارد كه حتما بايد از آن خارج شود زيرا هم محصول پالايش شده را نامرغوب مي سازد و هم براي وسايل و دستگاهها زيان آور هستند.
۷.مخازن زیرزمینی ذخیره سازی گاز یک روش متداول و شناخته شده در جهان برای جبران کمبود گاز مورد نیاز و پوشش مازاد مصرف در فصول سرد است. معمولا برای ذخیره زیرزمینی گاز طبیعی سه نوع مخزن وجود دارد که تبدیل یک مخزن گاز یا نفت تخلیه شده به مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی ساده تر و ارزان تر از سایر روش های دیگر است. با توجه به منابع عظیم گاز ایران اهمیت احداث و بهره برداری از پروژه های مهم و استراتژیک ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه میدان قم, طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه دی میدان خانگیران و چند موقعیت دیگر بررسی شده است.اما میدان بانکول که به واسطه ذخایر عظیم آن در نهایت بستر ایجاد یک پالایشگاه گاز می شود هر چند یکی از مزیت های بزرگ آن ذخیره سازی است اما با احداث پالایشگاه مانند همه پالایشگاه های موجود دیگر در کشور ذخیره سازی بخشی از فرایند آن است.
۸.طبق بررسی های انجام شده، جهان طی سال های آینده به دلایل گوناگونی از جمله اقتصاد و صنایع، با روند افزایشی تقاضای انرژی مواجه خواهد بود. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، انرژی پاکی چون گاز طبیعی به عنوان منبع مناسبی برای نیازهای بشر مورد توجه قرار گرفته است. ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی از نظر مدیریت میزان تقاضا و همچنین کنترل نوسانهای قیمت گاز، اقتصادی ترین و ایمن ترین روش برای ذخیره سازی گاز در جهان می باشد. اگرچه این روش امروزه از کارآمدترین روشهای موجودبرای ذخیره سازی گاز می باشد.
۹.نکته قابل توجه این است هر صنعتی در هر موقعیت جغرافیایی ایجاد شود حتما حاوی اثرات زیست محیطی است و اگر از این مهم غافل شویم ممکن است خاک، هوا و توده هایی آبی آسیب ببیند اما نکته ی حائز اهمیت این است که اثرات تخریبی زیست محیطی در سایه پیشرفت های تکنولوژیک و پیوست های زیست محیطی به حداقل می رسد و هر صنعتی که ایجاد می شود یکی از لوازم آن قبل از آغاز عملیات مجوزهای زیست محیطی است ضمن این که در ذخیره سازی گاز و احداث پالایشگاه، تکنولوژی های به کار رفته در آن ها به اندازه ی کافی کامل هستند.

تلاش برای کاهش انتشارات اتمسفری، مدیریت انتشار گاز متان در اثر نشت، کاهش سروصدا، بهبود طرحهای استفاده از آب و کاهش اثرات حاصل از ضایعات مایع و جامد از جمله مهمترین فعالیتهایی هستند که برای بهبود محیط زیست مورد توجه شرکتهای ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی در سراسر جهان قرار گرفته است و قطعا مانند تمام جهان و مانند تمام پالایشگاه هایی که جدیدا در کشور با ابزار های نوین ساخته شده اند پیوست های زیست محیطی وجود دارد.
۱۰.ایجاد پالایشگاه در بانکول ضمن انتفاع ملی می تواند با ایجاد اشتغال هزاران جوان بیکار را مشغول به کار کند و در مدیریت بحران آسیب های اجتماعی از قبیل خودکشی،طلاق و اعتیاد نقش آفرین باشد و از فرار مغزها و جوانان جلوگیری کند.
راهکار مسائل همیشه هیاهو رسانه ای و سیاسی بازی نیست.کافی است کسانی که دغدغه دارند یک نشست چند ساعته با اهالی فن و عوامل اجرایی صنعت مورد نظر که در این مورد اعلام
آمادگی کرده است برگزار کنند تا هم اطلاعات این فعالان محیط زیست در حوزه ای که تخصص ندارند بالا برود و هم این عزیزان ناخواسته و نادانسته نقش ترمز توسعه، تولید و اشتغال در استان را بازی نکنند.

لینک کوتاه : https://tolouilam.ir/?p=3035
  • نویسنده : علی خان حاتمی
  • ارسال توسط :
  • منبع : طلوع ایلام
  • 1582 بازدید
  • يک دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 1
  1. سلام و عرض ادب خدمت همه دوستداران پیشرفت استان ایلام و کسانی که براستی دغدغه دارند و هر کدام از یک زاویه درست به یک مسئله ی حیاتی نگاه کارشناسی دارند . به نظرم نگاه کارشناسی را در نقد غیر افراد و ارائه راه کار اصولی در جلسه ای مشترک پیگیری فرمایید که گاها برخی با قطع همین اشجار به بهانه ای به اسم رسانه و غیر غوغا به پا می کنند و برخی هم مانند نگارنده و کارشناس عزیز دغدغه ی ملی را مطرح می کنند . به نظر بنده الان جای تصمیم گیران استانی و تطبیق هر دو نظر خالی است که اگر توسعه مطالبه می شود مجوز لازم دستگاهی نیز داده شود .